Stephen Pursey - SCHUNCK Bibliotheek

Een leven lang leren in de bieb

Credits: Anne Jannes Photography

De bieb staat van oudsher bekend als een plek om boeken te lenen. Maar de tijden zijn veranderd, ook in de bibliotheek. Informatieconsulent Stephen Pursey (48) werkt al veertien jaar in SCHUNCK Bibliotheek Glaspaleis. Hij vertelt ons over zijn werkzaamheden. 

“Voordat ik hier in 2009 begon, was ik docent Engels. Ik besloot voor een paar jaar bij de bibliotheek te gaan werken en dan weer verder te kijken. Maar dat laatste is nooit gebeurd”, lacht Stephen. “Ik vind het nog steeds hartstikke leuk.” Hij begon als bibliotheekmedewerker: boeken opruimen, mensen adviseren en helpen bij het vinden van een boek, dat soort zaken. Dat doet hij nog steeds, maar dan in mindere mate. “Vroeger was de bieb er echt voornamelijk voor boeken. Maar we kunnen niet ontkennen dat Nederland aan het ontlezen is, dat is nou eenmaal een kenmerk van onze tijd. Daar hebben we ons aanbod dus op aangepast. We zijn nog steeds dienstverlenend, maar dan op een veel breder vlak.” 

IDO  

Sinds een jaar is de bieb een IDO: informatiepunt digitale overheid. Burgers die niet digivaardig zijn kunnen nu bij de bibliotheek terecht voor hulp bij het wegwijs raken op het internet. “We wisten vooraf niet wat we moesten verwachten qua animo voor deze dienst, maar het toeval wilde dat we het loket openden ten tijde van de voor velen onmisbare corona-app. Het omgaan met die app was voor veel mensen te ingewikkeld, zeker in combinatie met DigiD. Het liep dus vanaf dag één storm.” De bieb helpt niet alleen bij vragen over deze app, maar met alle kwesties rondom de digitale overheid. Dat kunnen aanvragen zijn, of bezwaren, noem maar op. “We zien vaak dat we vragen voorgeschoteld krijgen waar wij ook niet direct bij kunnen helpen, zoals over huisvesting of juridische kwesties. Maar wij kunnen deze mensen wél helpen om uit te vinden waar ze wél terecht kunnen. Omdat mensen bijna nergens anders meer (fysiek) terecht kunnen, vinden ze gemakkelijker de weg naar ons. Wij proberen dan in ieder geval de hulpvraag helder te krijgen en ze goed door te verwijzen of door ze de weg te wijzen naar de juiste digitale loketten”, vertelt Stephen. 

Stephen en zijn collegas bieden niet uitsluitend informatie over de digitale overheid; er is nog steeds het traditionele werk rondom de boekencollectie. Ook worden mensen geholpen die vragen hebben rondom het gebruik van de internetcomputers, printers en kopieerapparaten in de bieb (en in sommige gevallen worden zij geattendeerd op de Klik & Tik cursus, want “behoeftes signaleren en doorverwijzen naar andere services binnen de bieb blijft ook een belangrijke taak”). En er is natuurlijk ruimte voor studenten die gretig gebruik maken van de studeer- en werkplekken. 

Stephen Pursey - SCHUNCK Bibliotheek

Credits: Anne Jannes Photography

Meer mogelijk dan je denkt 

Er is nog veel dat mensen niet weten over de bieb, vertelt Stephen. “Een abonnement op welke bieb in Heerlen dan ook, bijvoorbeeld het Glaspaleis, is geldig in alle vestigingen in de regio Parkstad. Je kunt dus bijvoorbeeld in Heerlerheide een boek lenen en deze in Brunssum terugbrengen. Uiteindelijk is de wens om zo’n netwerk van alle bibliotheken in Nederland te maken, maar dat is nog even toekomstmuziek. Wat veel mensen óók niet weten, is wat er allemaal digitaal mogelijk is met de biebpas. Het geeft namelijk toegang tot boeken, maar ook e-books, tijdschriften, luisterboeken en cursussen!” 

Stephen sluit af: “De bieb speelt een ontzettend belangrijke rol binnen de maatschappij. Het is een plek waar mensen veelal gratis en altijd vrijblijvend en op een laagdrempelige manier terecht kunnen – ik zie het als de huiskamer van Heerlen en een plek die aanzet tot zelfredzaamheid en kritisch denken. We zijn niet voor niets van het credo ‘een leven lang leren’. Leren stopt niet na school. We willen mensen inspireren, we helpen hen bij de tijd te blijven en zich te verwonderen. Want dat kan allemaal in de bieb.”