Illustratie van een kind met een bril en grote kijkers die op een tak zit, terwijl een reusachtig geel potlood met een rode punt vlak boven zijn hoofd zweeft; rondom herfstkleurige bladeren en een gesloten etui op de tak.

Literatuur - Taal en creativiteit

Programmalijn Taal en Creativiteit – ontdek de kracht van woorden.

Over de leerlijn literatuur 

Voor jou als leerkracht hebben we een bijzondere reeks ontwikkeld: drie boekjes die samen de leerlijn Literatuur vormen. Elk boekje geeft richting, inspiratie en ruimte om aan de slag te gaan met taal, verhalen en leesplezier. Jij bepaalt zelf hoe uitgebreid je ermee werkt, passend bij jouw klas en jouw leerlingen. 

Alle drie de lijnen zijn erop gericht om een rijke taalomgeving te creëren. Niet alleen door boeken, maar door samen verhalen te beleven. Want wat is er nu heerlijker dan jezelf verliezen in een goed verhaal – ook als lezen soms moeilijk is?  

 

Programmalijn Taal en Creativiteit – ontdek de kracht van woorden 

Taal is meer dan letters op papier – taal is klank, ritme, beeld, gevoel. In deze programmalijn draait het niet alleen om luisteren en lezen, maar juist ook om zelf maken, verbeelden en spelen met taal. Via poëzie, fantasierijke teksten en creatieve opdrachten leren leerlingen de vrijheid van taal kennen. En waar wordt er meer gespeeld met taal dan in gedichten? 

 

Groep 1-2 

Voor de kleuters kun je gebruik maken van de Verteltassen! 

 

Groep 3-4 Het regent bananen 

In groep 3 en 4 betreden de leerlingen de wonderlijke wereld van poëzie met de lessenreeks Het regent bananen. Hier geen vaste regels, maar rijm, ritme, beeldspraak en vooral: plezier. Klanken worden onderzocht, nieuwe woorden verzonnen en versjes krijgen vorm op papier en in de klas. Als afsluiting brengen de leerlingen een bezoek aan de bibliotheek, waar ze samen woorden bedenken die nog niet bestaan – maar misschien wél zouden moeten. Zo leren ze dat taal iets is waar je zelf vorm aan kunt geven. 

 

Groep 5-6 Op reis door het Woordenwoud 

Voor groep 5 en 6 begint een taalkundige ontdekkingstocht Op reis door het Woordenwoud. De leerlingen zijn inmiddels meer taalvaardig en worden uitgedaagd om – net als echte dichters – de grenzen van taal op te zoeken. We lezen gedichten uit de bundels Dichter van Plint, vol verzen over natuur, kamperen, reizen en dieren. Deze gedichten vormen het startpunt voor eigen taalverkenningen: wat kun je zeggen zonder het te zeggen? Hoe bouw je spanning op in een paar regels? En hoe laat je woorden klinken zoals je ze bedoelt? 

 

Groep 7-8 Verzamelwoede 

In de lessenreeks Verzamelwoede gaan groep 7 en 8 op zoek naar verhalen die dichtbij hen liggen: uit de buurt, van thuis, of over zichzelf. Deze verhalen zetten ze om in gedichten. Ook zij werken met de bundels van Dichter van Plint en maken kennis met poëzie als vorm van zelfexpressie. Door actief te experimenteren met taal, ontdekken ze hun eigen stijl, hun voorkeuren én hun talenten. Ze leren woorden gebruiken om iets van zichzelf te laten zien – en dat geeft vertrouwen. 

Taal en Creativiteit laat leerlingen ervaren dat taal geen vaste vorm heeft, maar een gereedschap is om je gedachten, gevoelens en fantasieën vorm te geven. Poëzie is geen moeilijk vak – het is een vrijplaats. En iedereen mag meedoen. 

 

Praktische informatie

Als je de lessen zelf geeft, kost het leveren van materialen én het bezoek aan SCHUNCK € 160,- per klas.  

Komt een workshopgever langs, dan kost het € 420,-  en krijg je een specialist in de klas, de juiste materialen én een bezoek aan SCHUNCK.  

Neem contact op met Raphaël Coenen voor meer informatie en de reservatie.

Cover van de leerlijn Literatuur – Taal en Creativiteit, met een gele buste op een paarse achtergrond. Het gezicht is getekend met een glimlach en gekruiste ogen. Bovenaan staat 'Literatuur', onderaan 'Taal en Creativiteit' en het logo van SCHUNCK.