Literatuur - Taal en identiteit
Programmalijn Taal en Identiteit – verhalen die jezelf én de ander dichterbij brengen.
Over de leerlijn literatuur
Voor jou als leerkracht hebben we een bijzondere reeks ontwikkeld: drie boekjes die samen de leerlijn Literatuur vormen. Elk boekje geeft richting, inspiratie en ruimte om aan de slag te gaan met taal, verhalen en leesplezier. Jij bepaalt zelf hoe uitgebreid je ermee werkt, passend bij jouw klas en jouw leerlingen.
Alle drie de lijnen zijn erop gericht om een rijke taalomgeving te creëren. Niet alleen door boeken, maar door samen verhalen te beleven. Want wat is er nu heerlijker dan jezelf verliezen in een goed verhaal – ook als lezen soms moeilijk is?
Programmalijn Taal en Identiteit – verhalen die jezelf én de ander dichterbij brengen
Taal en identiteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door verhalen leren leerlingen wie ze zijn, én wie de ander is. Ze ontdekken hoe iemand denkt, voelt en de wereld ervaart – en daarmee verbreden ze hun blik. In deze leerlijn gaan leerlingen aan de slag met verhalen over mensen die hun eigen pad kiezen. Kunstenaars, vernieuwers, dromers, denkers en heldinnen: allemaal mensen die iets in beweging zetten, gewoon door zichzelf te zijn.
Groep 1-2
Voor de kleuters kun je gebruik maken van de Verteltassen!
Groep 3-4 Van Keepvogel tot Coco: Kunst is overal
Voor leerlingen uit groep 3 en 4 is er de lessenreeks Van Keepvogel tot Coco: kunst is overal. In deze reeks maken ze kennis met een aantal bijzondere personages die één ding gemeen hebben: een tomeloze drang om iets nieuws te maken. Of het nu gaat om mode, muziek of uitvindingen – kunst ontstaat waar verbeelding en lef samenkomen. De verhalen over Coco Chanel, violist Valentijn, uitvinder Keepvogel en een mysterieus ‘ding’ vormen het startpunt voor beeldende, theatrale en muzikale opdrachten. De reeks eindigt met een bezoek aan het museum, waar leerlingen met andere ogen leren kijken: hoe worden kunstwerken eigenlijk gepresenteerd, en welke verhalen schuilen erachter?
Groep 5-6 Kijken, kijken, schrijven
In groep 5 en 6 verdiepen we het thema met de lessenreeks Kijken, kijken, schrijven. De leerlingen ontmoeten kunstenaars die niet zomaar iets maken, maar die helemaal niet anders kúnnen dan creëren. Het boek Stoere verhalen over kunst van Manon Berns vormt de rode draad. Elke les begint met het openen van een gouden envelop vol kijkvragen die uitnodigen tot gesprek en verwondering. Daarna duiken de leerlingen in een verhaal, en verwerken ze wat ze gelezen hebben in een schrijf- of beeldopdracht. Ook brengen ze een bezoek aan het SCHUNCK Kijkdepot – een inspirerende plek waar kunst tot leven komt buiten de lijsten.
Groep 7-8 Het begint met een heldin
In de lessenreeks Het begint met een heldin ontdekken ze via het gelijknamige boek van Babs Gons en Femme ter Haar wat het betekent om een voorbeeld te zijn. Leerlingen schrijven verhalen, verzinnen slogans, en kruipen in het hoofd van vrouwen die hun stempel hebben gedrukt op de wereld. Uiteindelijk gaan ze ook op zoek naar heldinnen in hun eigen omgeving – want ook dichtbij zijn verhalen te vinden die raken en inspireren.
Praktische informatie
Door deze lessenreeks leren leerlingen dat taal niet alleen een middel is om te lezen en schrijven, maar ook een manier om jezelf te ontdekken – en de ander beter te begrijpen. Een reis door verhalen, waarin elk kind zichzelf mag tegenkomen.
Als je de lessen zelf geeft, kost het leveren van materialen én het bezoek aan SCHUNCK € 160,- per klas.
Komt een workshopgever langs, dan kost het € 420,- en krijg je een specialist in de klas, de juiste materialen én een bezoek aan SCHUNCK.
Neem contact op met Raphaël Coenen voor meer informatie en de reservatie.