Media - kritisch kijken
Met het programma 'Kritisch kijken' leren leerlingen kritisch te kijken naar (digitale) boodschappen.
Over de leerlijn Mediawijsheid
Media zijn overal. Leerlingen groeien op in een wereld waarin digitale technologie onlosmakelijk verbonden is met hun dagelijks leven – van school en vrije tijd tot familie, vriendschap en zelfexpressie. Kinderen zijn constant omgeven door beelden, verhalen en informatie.
We ontwikkelden een lessenreeks die niet inzet op het ‘voorkomen van gevaren’, maar juist op het versterken van mediawijs gedrag. Leerlingen leren om actief, kritisch én creatief met media om te gaan. Ze leren hun eigen stem te laten horen in een digitale wereld die vaak al voor hen lijkt te spreken. We combineren hierbij de kracht van kunst, dans, literatuur en technologie. Want mediawijsheid betekent niet alleen goed kunnen zoeken op internet, maar ook: reflecteren, creëren, verbeelden, verwoorden.
Programmalijn Kritisch kijken - kritisch te kijken naar (digitale) boodschappen
Binnen het programma 'Kritisch kijken' leren de leerlingen dat (digitale) beelden boodschappen bevatten die authentiek en gefabriceerd kunnen zijn. Vervolgens leren ze hoe ze zelf met beeld een boodschap kunnen communiceren. Ze leren hiermee kritisch kijken. Wanneer je kritisch kijkt, kun je actief, kritisch en bewust omgaan met beelden om je heen – van kunst en film tot games en virtual reality. Je kunt de bedoelingen, de betekenis en het effect ervan doorzien. Ieder beeld kun je analyseren. Video’s, foto’s, schilderijen, maar bijvoorbeeld ook verkeersborden en bedrijfslogo’s. Allemaal dragen ze betekenissen in zich die we kunnen achterhalen door goed te leren kijken.
Groep 1-2
Voor de kleuters hebben we (nog) geen aanbod kunnen maken dat passend is. Wil je meedenken? We nodigen je graag uit!
Groep 3-4 De bange Prins
In de onderbouw draait het om het leren denken in stappen. Leerlingen bedenken eenvoudige logische volgordes om een opdracht uit te voeren. Zo leggen ze de basis voor programmeren zonder scherm.
Groep 5-6 De beelden van Aad de Haas
De leerlingen duiken in een fascinerend onderzoek rondom de reproductie van een kunstwerk van Aad de Haas. Ze ontdekken hoe beeld je op het verkeerde been kan zetten en leren wat perspectief, uitsnede en context met een verhaal doen. Door zelf te experimenteren met het manipuleren van beeld, leren ze: niet alles wat je ziet, is wat het lijkt.
Groep 7-8 De beelden van campagnes
De bovenbouw gaat aan de slag met een maatschappelijk project: ze bedenken en ontwerpen een visuele campagne om te laten zien waarom hun wijk belangrijk is en niet gesloopt mag worden. Door posters, video’s of presentaties te maken, leren ze hoe ze beelden kunnen inzetten om hun boodschap overtuigend over te brengen. Ze leren niet alleen kritisch kijken, maar ook krachtig verbeelden.
Praktische informatie
Neem contact op met Raphaël Coenen voor meer informatie en de reservatie