Basquiat / The artist and his New York scene

2 Feb 2019 - 2 Jun 2019

In het voorjaar van 2019 stond SCHUNCK volledig in het teken van Basquiat. De tentoonstelling vertelde aan de hand van ruim 300 kunstwerken het verhaal van de wording van een jonge, onbekende Basquiat tot een kunstenaar van wereldfaam in de bruisende New Yorkse kunstscene van de vroege jaren 80. De presentatie omvat de tentoonstelling Basquiat Before Basquiat: East 12th Street 1979-1980, samengesteld door het Museum of Contemporary Art Denver. 

Waar

SCHUNCK Glaspaleis

Basquiat Before Basquiat: East 12th Street, 1979-1980

In de tentoonstelling Basquiat Before Basquiat: East 12th Street, 1979-1980 van het Museum of Contemporary Art Denver krijgt de bruisende en rauwe New Yorkse kunstscene – waarin Basquiat in no time de stap maakte van de straat naar het werk dat wij van hem kennen –alle aandacht. Met deze tentoonstelling in SCHUNCK vindt de Europese première van het vroege werk en leven van kunstenaar Jean-Michel Basquiat en zijn tijdgenoten plaats. Bezoekers maken kennis met het werk en leven van deze iconische kunstenaar in zijn jonge jaren, in de intieme setting van het appartement dat hij in 1979 deelde met zijn toenmalige vriendin Alexis Adler. De tentoonstelling toont Basquiat’s werk in deze ontwikkelingsjaren: van de poëtische graffiti-teksten tot de vrijwel onmiddellijk felbegeerde canvassen. Centraal in de tentoonstelling staan originele werken van hemzelf en anderen als Keith Haring, Nan Goldin en Jenny Holzer. De tentoonstelling belicht daarnaast ook een bijzonder stuk Nederlandse kunstgeschiedenis door de zeer snelle Nederlandse receptie van Basquiat en zijn scene te tonen.

Afbeeldingen Basquiat 4.jpg

Basquiat X SCHUNCK

De verschillende thema’s binnen de voorstelling leggen elk een andere periode van Basquiat bloot. Zo is er Basquiat Before Basquiat: East 12th Street, 1979–1980, met werk dat Jean-Michel Basquiat maakt in het jaar dat hij met zijn vriendin Alexis Adler woont. Er is werk gemaakt vanuit het pseudoniem SAMO©, uitgesproken als Same-Oh, een afkorting van Same Old Shit. Onder deze naam werkt Basquiat samen met zijn vriend Al Diaz als graffitischrijver. De tags en tekstslogans worden, vanwege hun spottende humor, snel bekend op straat en in de plaatselijke kranten. In de zomer van 1980 toont de 20-jarige Basquiat zijn werk voor het eerst publiekelijk op The Times Square Show, een groepstentoonstelling op initiatief van kunstenaarscollectief COLAB (Collaborative Projects Inc.). Bijzonder en vernieuwend aan de kunst in deze show is dat grenzen tussen ‘hoge’ kunst en populaire cultuur worden geslecht. De bijdrage van Basquiat aan The Times Square Show beweegt zich tussen graffiti schrijven en schilderen op canvas. In SCHUNCK worden meer dan 50 originele werken uit The Times Square Show getoond.

Vanaf deze show legt Basquiat zich toe op het schilderen. In 1981 worden zijn schilderijen voor het eerst getoond in de tentoonstelling New York/New Wave bij PS1, nu onderdeel van het Museum of Modern Art in New York. Het gaat dan razendsnel met diverse solotentoonstellingen in 1982 in de Verenigde Staten en in Europa. Tussen 1980 en zijn vroegtijdige dood in 1988 creëert Jean-Michel Basquiat een uitgebreid oeuvre van ca. duizend schilderijen en tweeduizend tekeningen. De canvassen kenmerken zich door een energieke stijl en gaan over confronterende kwesties als uitbuiting, racisme en onderdrukking. Hoewel Basquiat vanaf The Times Square Show afstand neemt van graffiti en het straatleven, blijven de poëtische teksten, woorden en letters – inclusief het copyright symbool – een prominente rol spelen in zijn werk. Tijdens de tentoonstelling in SCHUNCK wordt de 78 minuten durende documentaire Boom for Real: The Late Teenage Years of Jean-Michel Basquiat (2018), over de vroege jaren van Basquiat in New York, doorlopend getoond.  

 

Basquiat the Artist and His New York Scene Schunck 2 Foto Fabian De Kloe

Bezoekers in de museumzaal tijdens de tentoonstelling Basquiat: The Artist and His New York Scene, 2019

Bezoekers en ontvangst

De Basquiat tentoonstelling wordt op donderdag 31 januari geopend door niemand minder dan Hare Majesteit Koningin Máxima. De tentoonstelling levert de hoogste bezoekersaantallen op sinds het bestaan van SCHUNCK als culturele instelling: ruim 25.000. Meer dan de helft van de bezoekers van de tentoonstelling komt van buiten de regio. Opvallend zijn de grote aantallen jonge museumbezoekers, de grote aantallen schoolgroepen en de bezoekers uit de Euregio die hun weg naar het museum in Heerlen weten te vinden. Er vinden rondom de tentoonstelling veel activiteiten plaats, met als grootste publiekstrekkers de Buurtbattles, een samenwerking met Job Vermeesch van HFC dancestudio, de eindexamenexpositie van het Bernardinuscollege, de presentatie op Tefaf en de Basquiat Café’s in poppodium Nieuwe Nor. De aandacht voor het project is historisch groot; geen SCHUNCK-initiatief is in het verleden zo breed uitgemeten in de pers – regionaal, nationaal én internationaal.

Voor persberichten en publicaties klik je hier.

33432.jpg

Partners

Logo partner Basquiat - Prov Lb
Logo partner Basquiat - Gemeente Heerlen
Logo partner Basquiat - PBCF
Logo partner Basquiat - VSB fonds
Logo partner Basquiat - FONDS21

Sponsoren

Logo Brasserie Mijn Streek
Logo Spie
Logo partner Basquiat - Intergarde
Logo partner Basquiat - Asito
Logo partner Basquiat - Rabobank
Logo Vaessen
Logo partner Basquiat - Orgfit
Logo partner Basquiat - Wiertz