Frank Havermans / KAPKAR
17 Aug 2017 - 18 Mar 2018
In de zomer van 2017 presenteert Frank Havermans op uitnodiging van SCHUNCK twee installaties aan en in het Glaspaleis. De witte muur aan de zuidgevel wordt tijdelijk bedekt door een prominente installatie van Havermans. Ook bouwt hij een tweede (nieuwe) installatie, speciaal voor de 30 meter lange vitrine van het Glaspaleis.
Waar
SCHUNCK Glaspaleis
Het werk speelt in op het industriële verleden van Heerlen, en gaat een tijdelijke wisselwerking aan met de modernistische architectuur en de openbare ruimte van de stad. Het is voor het eerst dat zo grootschalig in de architectuur van het Glaspaleis wordt ingegrepen.
Het Glaspaleis is een modernistisch monument dat uit 1933, ontworpen door de Heerlense architect Frits Peutz. Vraagstukken die Havermans bij zijn werk in Heerlen opwerpt zijn: wat mag en kan er nog met een monument dat zijn positie in het hedendaagse architectuurdiscour definitief lijkt te hebben verworven? Hoe gaat een stad met haar geschiedenis om? Wat is de potentie van de stad en haar toekomst?
Frank Havermans verrast met zijn studio al jaren met bevreemdende experimentele architectonische installaties die het werkveld van de architectuur bevragen, oprekken en ter discussie stellen. De permanente en tijdelijke installaties gebruiken en becommentariëren de bebouwde omgeving. Op onverwachte strategische locaties wordt een extra laag aangebracht die de originele locatie totaal anders laat beleven.
Installatie in vitrine
Naast het kunstwerk aan de zuidgevel presenteert Havermans een tweede en nieuwe installatie. Deze installatie bouwt Havermans speciaal voor (en in) de dertig meter lange vitrine van het Glaspaleis. Hiermee vraagt hij op een bijzondere manier aandacht voor zijn ontwerpproces. Iedere installatie ontwerpt hij aan de hand van een serie schaalmodellen waarvan de laatste, het conclusiemodel, ook fungeert als een 3D bouwtekening. In de vitrine voegt hij zijn schaalmodellen en sculpturen samen tot een autonome installatie. Het resultaat geeft een vogelvluchtperspectief op Havermans zijn denk- en werkwijze in de vorm van een soort zwevende maquette als gedroomde stad. Havermans slaat een verdiepende slag vanuit de installatie aan de zuidwand, hij verbeeldt hiermee een mogelijke toekomst voor Parkstad.
Het werk van Havermans is onder meer te zien op de zevende Architectuurbiënnale in São Paulo, de vijftiende architectuurbiënnale Venetië, Hong Kong, Wenen, Jakarta, Toronto en Chongqing.
Boek SCHUNCK: Transitional
In 2018 publiceert SCHUNCK ‘Transitional’, een boek over en door kunstenaar / vormgever Frank Havermans (1967). Met foto’s van alle architectonische installaties uit de afgelopen twintig jaar, analyses van deskundigen uit de kunst- en architectuurwereld en achtergrondinformatie door de kunstenaar zelf. De spectaculaire installatie voor SCHUNCK vormt de aanleiding voor ‘Transitional’. In het boek wordt ingegaan op het ontwerp-, ontstaan- en maakproces van deze boeiende constructie. Daarnaast worden vier transitie-installaties behandeld die inhoudelijk verwant zijn aan de hangende installatie in Heerlen. De publicatie biedt een overzicht van architectonische installaties uit de afgelopen twintig jaar. Ook is er aandacht voor de ontwerpmodellen die Havermans beschouwt als de kern van zijn ontwerppraktijk.
Het boek is te koop in de museumshop van SCHUNCK, in geselecteerde boekhandels en online via IDEAbooks.