Jong Erfgoed: Hiphopcultuur in Heerlen
Wat bewaren we eigenlijk als erfgoed? Met de nieuwe programmalijn Jong Erfgoed onderzoekt SCHUNCK de sporen van jongerencultuur in Heerlen. De eerste editie, over Heerlense hiphop, opent tijdens IBE 2025 met werk van fotograaf Tyson Ernste.
Wat zegt een stapel cassettebandjes, een paar versleten sneakers of een flyer uit begin jaren 2000 over een stad? Met Jong Erfgoed start SCHUNCK een nieuwe reeks presentaties waarin objecten uit de jongerencultuur van Heerlen een plek krijgen in het museum. De eerste editie is te zien vanaf 15 augustus en focust op de Heerlense hiphopscene, met fotograaf Tyson Ernste als centrale figuur.
Op de vide in de centrale hal van het Glaspaleis toont Tyson objecten uit zijn persoonlijke archief – platen, polaroidfoto’s, affiches en andere tastbare herinneringen aan de vroege hiphopjaren in Heerlen. Daarnaast presenteert hij een fototentoonstelling waarin straatcultuur, identiteit en het zoeken naar verbinding tussen werelden samenkomen. Zijn reis door de Heerlense hiphopscene begon ooit in het Glaspaleis, waar hij als tiener met anderen samenkwam om te breaken. Later verschoof zijn perspectief naar de camera, waarmee hij zijn omgeving begon vast te leggen – eerst in Heerlen, later ook in Indonesië, zijn andere thuis.
De tentoonstelling volgt deze ontwikkeling en laat zien hoe een subcultuur als hiphop doorwerkt in persoonlijke levensverhalen en stedelijke contexten.
Tyson Ernste (1990, Heerlen)
Tyson is fotograaf. Hij groeide op in Heerlen en maakte vanaf de jaren ’90 deel uit van de eerste generatie hiphopliefhebbers in de stad. Als tiener was hij actief als breakdancer en vond hij in de lokale scene een plek voor expressie en gemeenschap. In zijn werk onderzoekt hij persoonlijke verhalen, straatcultuur en thema’s als migratie en thuis. Tyson studeerde af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU).
Over Jong Erfgoed
Met Jong Erfgoed onderzoekt SCHUNCK hoe subculturen vanaf de jaren ’80 het collectieve geheugen van Heerlen mee vormgaven. Van punk, hiphop en graffiti tot skaten, straatmode, MySpace en jongerencentra: wat bewaren we, en waarom? In een speciaal ontworpen kast op de vide worden meerdere keren per jaar objecten en verhalen uit een specifieke scene gepresenteerd.
De fototentoonstelling is te zien t/m 26 september 2025, het kabinet t/m eind januari 2026. Dit programma is tot stand gekomen in samenwerking met Kool Cult.