Niki de Saint Phalle Outside – In SCHUNCK Heerlen

Niki de Saint Phalle Outside – In

Niki de Saint Phalle staat vooral bekend om haar felgekleurde Nana figuren. In de tentoonstelling Outside-In bij SCHUNCK maakt de bezoeker een reis langs vroege Nana’s, bruiden en monsters, shooting-paintings, altaren, films en assemblages, die eindigt bij het mozaïekzelfportret uit 1958/59. 

Een speciaal onderdeel van de tentoonstelling vormt het HON-project dat SCHUNCK in samenwerking met VIA2018 organiseert. Geïnspireerd door de spectaculaire 28 meter lange "oermoeder" sculptuur die Niki de Saint Phalle in 1966 in Stockholm realiseert, hebben scholieren van zeven middelbare scholen in de Euregio in een competitie hun eigen ontwerp gemaakt voor een kleurrijke monumentale sculptuur. Het winnende ontwerp wordt later daadwerkelijk uitgevoerd op een van de pleinen in het centrum van Heerlen.

Niki de Saint Phalle Outside – In SCHUNCK Heerlen

Gwendolyn, 1966-90, coll. NCAF, coll. NCAF

Niki de Saint Phalle - veelzijdig artiest

Wanneer Niki de Saint Phalle in 2002 in San Diego (Californië) overlijdt, laat zij een gigantisch en gevarieerd oeuvre na. Vreemd genoeg blijft er anno 2011, bijna tien jaar na haar dood, een nogal eenzijdig beeld over van haar werk. Een beeld dat voornamelijk wordt gedomineerd door de bekende, felgekleurde Nana figuren. In de expositie Niki de Saint Phalle. Outside – In vraagt SCHUNCK daarom via een ‘buitenste-binnen’ benadering opnieuw aandacht voor de veelzijdigheid van De Saint Phalle’s intrigerende oeuvre, in al haar facetten. De tentoonstelling biedt de bezoeker een avontuurlijke reis terug in de tijd, met als plaats van bestemming een mysterieus zelfportret uit 1958, dat zich onderscheidt door een opmerkelijke hedendaagse kwaliteit, alsof het vandaag gemaakt is. 

Direct bij aankomst is er rondom het Glaspaleis, op de façade en in de vitrine al een feest van herkenning. Het stereotype Niki-idioom is overal: op banieren, in de vrolijk ogende belettering en in de sculpturen die behalve in de vitrine ook in de hal staan opgesteld: Les Trois Graces, de Fontaine aux Nanas en het vroege werk Gwendolyn. In het monumentale trappenhuis staan drie blow-ups van iconische afbeeldingen uit Niki’s werk, en in de tentoonstellingsruimte op +1 volgt een algemene introductie op haar leven en werk.

In de museumzaal is er veel aandacht voor de Nana’s. Het joie de vivre van de Nana’s staat symbool voor de bevrijde vrouw, die precies weet wat ze wil en daar ook uiting aan geeft. Daarmee sluiten Nana’s, zoals Gwendolyn en Les Trois Graces, naadloos aan bij het feministische gedachtegoed uit de jaren zestig en zeventig waarin ze ontstonden. Naast de Nana’s komt ook haar grafische werk, vol mythische wezens, monsters en slangen, in de expositie veelvuldig aan bod – net als haar werk voor film en theater.

Niki de Saint Phalle SCHUNCK Heerlen

La Femme [Portrait of Mimi], 1995, coll. NCAF

'Outside In' was te zien van 25 februari t/m 19 juni 2011.