De tentoonstelling 'Nomadic Mountains' bij SCHUNCK bood een unieke blik op het concept van de Refuge in de wildernis. Kunstenaar en gastcurator Jean Bernard Koeman (1964) stelde in samenwerking met SCHUNCK en het Dutch Mountain Film Festival een duizelingwekkende tentoonstelling samen. 

A survey on high altitude mental architecture

Sinds haar ontstaan zoekt de mensheid bescherming in het barre landschap. In een welhaast volledig gecultiveerde natuur lijkt De Refuge hier het laatste overblijfsel van. Refuges zijn bouwsels, schuilplaatsen of oorden om je terug te trekken. 

Verschillende afbeeldingen van bergen op een tafel gepresenteerd.
Afbeelding van kunstwerken in de tentoonstelling 'Nomadic Mountains. Twee schilderijen van bomen met gebergte op de achtergrond.
Houten object van de expositie Nomadic Mountains in de vitrine van SCHUNCK.

Kan een kunstinstelling ook een Refuge zijn? 

In de tentoonstelling gaat een documentair onderzoek naar architectuur boven de 1848 meter een dialoog aan met kunstwerken die mentale ruimtes van minimaal dezelfde hoogte verkennen. De tentoonstelling is dan ook een wonderlijk gelaagde opstelling van beeldende kunst, architectuur- en tekstdocumenten. Het toont de hedendaagse ontwikkelingen van de berghut, daar waar de mens al wandelend de wereld beweegt. Het onderzoekt ook de mentale positie van de kunstenaar en het museum hierbinnen; “altitude poëtica en bouwen in de stilte.” Kan een kunstinstelling ook een Refuge zijn? 

Houten object in het museum met op de achtergrond een foto van een hoge hut in een jungleachtige omgeving, hangend aan de wand in het museum.
Maquette van een gebouw bestaande uit kleine stenen.
Kunstenaar Jean Bernard Koeman in de tentoonstelling 'Nomadic Mountains'.

Kunstenaar en gastcurator Jean Bernard Koeman (1964)

In samenwerking met:

Dutch Mountain Film Festival

Dmff Logo Black
Vooraanzicht vitrine SCHUNCK tijdens de tentoonstelling 'Nomadic Mountains'.