De tentoonstelling 'Spielerei' presenteerde een uitgebreid overzicht van historische en hedendaagse interactieve kunst.

Primeur in Nederland

SPIELEREI was een grote tentoonstelling met historische en hedendaagse interactieve kunst. Uitgangspunt is het kunstenaarscollectief GRAV (Frankrijk, 1960-1968), dat de toeschouwer wilde activeren en bevrijden middels kunstobjecten waarbij je iets moest doen of ondergaan. GRAV-kunstenaars wilden de kunst dichter bij het publiek brengen: zonder handeling geen kunstwerk. 

Ook waren er werken te zien van tijdgenoten van GRAV die eveneens het publiek op een speelse manier tot ‘doen’ uitdaagden. Tegelijkertijd werd een sprong gemaakt naar het hier en nu, en traceren we de invloed van GRAV op hedendaagse kunstenaars, die met uiteenlopend werk vertegenwoordigd zijn: van politiek engagement en geschilderde optische illusies tot het gebruik van Virtual Reality. 

Bezoeker ligt op een ligstoel en draagt een VR-bril. Naast de stoel staan een paspop, een computer, een lamp en een ventilator. In de achtergrond leest een man een tekstbordje.

Sluitstuk Push and Pull

De expositie SPIELEREI was het sluitstuk van het Push and Pull programma dat in tentoonstellingen en expert meetings de interactie tussen publiek en hedendaagse kunst centraal stelt. Een begeleidende publicatie in twee delen én een symposium hebben Push & Pull afgerond. 

Man drukt op roze knoppen bevestigd aan een wand in het museum.

MET WERK VAN (O.A.):

Met werk van o.a. GRAV, Henk Peeters, Dieter Hacker, Rolf Glasmeier, Gerhard von Graevenitz, Domenique Himmelsbach, Marleine van der Werff & Frederick Duerinck.

Meisje met handschoenen speelt met objecten in een tafelvitrine.

Mede mogelijk gemaakt door:

Schunck Logo Spielerei sponsoren.