Wat is Push and Pull?

    Categorie: Beeldende kunst, Jongeren, Volwassenen

    Blijf op de hoogte van alles wat met Push and Pull te maken heeft.

    'Push and Pull'; een nieuwe manier van interactie tussen publiek en kunst in het museum.

    Push and Pull - De bedenker

    Het tentoonstellingsconcept ‘Push and Pull’ is gebaseerd op een tentoonstelling die Allan Kaprow in 1963 maakte; ‘Push and Pull: A Furniture Comedy for Hans Hofmann’

    “The photos below show two rooms I constructed in a warehouse, interpreting in one way the generalized instructions of this work. The first room was brightly lit, a bedroom, consisting mostly of yellow objects, relieved, by a red band around the upper walls. The second room, like an attic, was lined with tar paper, and was illuminated by a small overhead light well and a soundless television set on that floor behind a wooden crate. Boxes, old clothes, and other junk littered the space.

    The public arrived and began moving everything; an exchange took place between the objects of both rooms. Soon there was a mess. Some older women resented this and began to straighten things up, as though they were cleaning house. Other women joined in. Gradually, the two rooms returned to a state approximating what they originally were, and the cycle was complete. I played no part in this action.” – Allan Kaprow (1963)

     

    Push and Pull - Wat is het nu?

    ‘Push and Pull: A Furniture Comedy for Hans Hofmann’ is de naam van de hier boven beschreven installatie die Allan Kaprow (1927-2006) in 1963 ontwierp. Het was oorspronkelijk een parodie op zijn leraar schilderkunst Hans Hofmann die vaak de term “push and pull” aanhaalde om de dynamiek tussen tweedimensionale composities te beschrijven. Deze strategie vertaalde Kaprow letterlijk vanuit het doek naar de publieke ruimte. Hij ensceneerde een omgeving waarin bezoekers werden uitgenodigd om de inrichting naar eigen inzicht te herschikken. Er mocht met meubels geschoven worden. Individueel of met elkaar ontvouwde zich een eigen dynamiek en een evoluerend spel met het interieur dat tevens een symbolische betekenis kreeg.

     

    Push and Pull - Niet kijken maar doen!

    Deze opmerkelijke “interactive environment” levert de blauwdruk voor het tentoonstellingsmodel dat SCHUNCK wil onderzoeken. In plaats van een min of meer noeste vorm van kijken bij het bezoek van een expositie, onderzoeken wij hoe ons publiek zelf aan de slag kan gaan. Hoe een bezoeker op een deel van de vloer letterlijk met de inhoud van een thematische presentatie of een solo-expositie bezig kan zijn. Om er actief te zijn: met hart en ziel, met alle zintuigen, met eigen spelend vermogen en een verkennend verstand. Bezoekers worden niet alleen actief bij een tentoonstelling betrokken, maar interactief. We dagen de bezoeker uit.

    Om op deze manier actief te worden, ontstaan er veelzijdige ingangen tot het kunstwerk. Van een hele directe ervaring tot een beschouwende of filosofische dimensie. Deze dimensies komen overeen met de gelaagdheid, die moderne en hedendaagse kunst zo bijzonder boeiend maakt.

     

    Up to date blijven?

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Weten waar je SCHUNCK vindt?

    SCHUNCK is te vinden op 6 locaties...

    Hier vind je onze: afwijkende openingstijden tijdens vakanties en feestdagen