Zwart-witbeeld van de Sphinx-fabriek in Maastricht begin 20e eeuw, met op de voorgrond een oude toegangspoort waar arbeiders – mannen, vrouwen en kinderen – de fabriek verlaten. Op de achtergrond een luchtfoto van het uitgestrekte industrieterrein met talloze schoorstenen en fabrieksdaken.

Charles Eyck door de ogen van zijn kleindochter

Sphinx-fabriek in Maastricht

Wat blijft je bij van een opa die niet alleen schilderde, maar een heel tijdsbeeld naliet? En hoe kijk je als familielid naar werk dat inmiddels cultureel erfgoed is geworden? 

In de tentoonstelling Aan de andere kant van de oceaan, te zien in SCHUNCK Glaspaleis, worden werken van Charles Eyck getoond in dialoog met die van Rinella Alfonso. Voor Ellen Eyck, zijn kleindochter, roept dat niet alleen herinneringen op aan zijn atelier en verhalen, maar ook nieuwe vragen: over ontwikkeling, inspiratiebronnen en de invloed van reizen – zoals zijn verblijf op Curaçao in 1952.

In deze video vertelt Ellen over haar persoonlijke band met Charles Eyck, zijn beginjaren als dove jongen in Meerssen, en hoe zijn stijl in de loop der jaren veranderde. Niet vanuit een kunsthistorisch perspectief, maar als iemand die hem van dichtbij heeft meegemaakt.

“Je ziet hoe zijn werk steeds een andere gedaante aanneemt. En toch blijft het altijd herkenbaar als Eyck”

Aan de andere kant van de oceaan is te zien t/m 14 september 2025.

Bekijk de video hieronder: