Luc Arnoldussen Aan Het Dansen Tijdens Undisputed Paris (1)

Deelnemer Luc Arnoldussen over Life Cipher

Luc Arnoldussen aan het dansen tijdens Undisputed Paris. Foto: Miko Brepols

Onlangs vond de aftrap plaats van Life Cipher: een jaar lang durend traject uit de koker van Kool Cult en SCHUNCK Museum, waarbij getalenteerde jongeren uit Heerlen hulp krijgen bij het opstarten van hun professionele carrière in disciplines zoals breakdance, street art en -fashion.

 

Luc Arnoldussen (Heerlen, 1999) is een van deze talenten binnen dit traject. Toen Luc als tienjarige jongen in Heerlen voor het eerst IBE bezocht, was hij verkocht: breakdance, dat was wat hij wilde doen. Hij ging er volledig voor en doet dat nog steeds niet onverdienstelijk. Zo danste hij in 2022 tijdens IBE met Mighty Zulu Kings, de eerste originele breakcrew uit de hiphopgeschiedenis en daarmee meteen zijn grootste voorbeelden. Hij belandde datzelfde jaar in de top acht van de wereld. 

Life Cipher Schunck Luc

Fotografie in Afrika 

Terug naar een tienjarige Luc: na zijn kennismaking met het breaken was hij al snel zó verzot op de sport, dat hij een kleine vijf jaar later voor het CIOS koos. De combineren studeren en dansen bleek een lastige. Hij nam een tussenjaar en ging naar Afrika, waar hij zijn liefde voor fotografie ontdekte. Bij terugkomst besloot Luc voor de fotografieopleiding te gaan, om vervolgens aan de slag te gaan als fotograaf. Naast af en toe een fotografieklus, heeft hij zich de afgelopen jaren voornamelijk bezig gehouden met dansopdrachten, -workshops en -voorstellingen, voornamelijk met en voor jongeren. “Jongeren hebben nog hun eigen visie op bepaalde zaken. Hoe ouder ze worden, hoe groter de kans op factoren die hen tegenhouden. Als ik hen kan motiveren om te blijven doen wat ze willen doen, dan kan er alleen maar iets moois uit komen”, zegt hij. 

Geïnspireerd door de coach 

In 2023 is Luc gestart met een psychologie-opleiding, om zich verder op dit vlak te kunnen ontwikkelen. “Mijn eerste idee was om later therapeut of coach te worden, het liefst voor artiesten of anderszins creatieve mensen die kampen met prestatiedruk”, vertelt hij. “Ik overweeg om in leerjaar drie ook een minor muziektherapie doen, om de link te kunnen leggen tussen hiphop en wat die muziek doet met mensen. We zullen zien waar het schip strandt.” 

Wat Luc wél zeker weet, is dat hij van betekenis wil blijven voor jongeren. “Ik werk nu samen met mensen tegen wie ik vroeger opkeek, ik wil laten zien dat dat allemaal mogelijk is.” Natuurlijk komt dit inspirerende verhaal van Luc niet uit het niets, want ook hij was ooit zo’n jongere die werd gecoacht door een groot voorbeeld. “Klopt, mijn mentor in dit geval was Jop, medeoprichter van Kool Cult en onder meer het brein achter HFC. Sinds ik in 2012 bij hem breakdancelessen ben gaan volgen, heeft hij een ontzettend grote rol gespeeld in mijn ontwikkeling. En nu is hij coach bij Life Cipher.” 

Life Cipher Schunck Luc

Ondersteuning door Life Cipher 

Life Cipher is onder meer opgericht omdat er te weinig training- en opleidingsmogelijkheden zijn voor jonge creatievelingen. Dat kan Luc beamen: “Ik moest altijd kiezen; ga ik trainen of ga ik studeren? Dat werd altijd trainen. Bovendien was het CIOS gericht op sport. Ik miste die houvast van een opleiding, weten dat je iets aan het opbouwen bent wat lang meegaat, met het oog op een carrière in dans. Ik was een danser, geen sporter.” 

Het CIOS was dus geen match. Maar wat zou dan wél de ultieme opleiding zijn geweest voor een 16-jarige Luc? “Goede vraag! Ik miste de combinatie van personal training en dans. Een combinatie van de drie opleidingen die ik doe of heb gedaan, dus dans, psychologie en trainingskunde, zou wel heel tof zijn denk ik. Dan zou ik dans kunnen inzetten om mensen te helpen, en het psychologische stuk benutten om hen voor te bereiden op wat er komt kijken bij bijvoorbeeld grote evenementen. De fysieke training is er dan om mensen tot het beste resultaat te laten komen.” 

Accelereren binnen dans 

De kwestie ‘opleiden’ is één van de vragen die bij Life Cipher wordt bekeken. Het project is nu ruim een maand op weg, waarbij er een aantal werksessies hebben plaatsgevonden met de acht deelnemers. “We gaan binnenkort met een klein deel van deze groep naar Japan. We doen daar onder meer onderzoek naar Japanse funk, maar ook naar dans en filosofie. Alles wat ik nu doe is om te accelereren binnen dans en jongerenwerk.” 

Verder dan Japan heeft Luc nog niet vooruitgekeken, vertelt hij. Alhoewel: in oktober komt de Amerikaanse rapper Jeru the Damaja voor een optreden naar Heerlen. Dat gaat uiteraard gepaard met een praatje met de deelnemers. “Verder worden we vooral aangemoedigd om zelf inspirerende artiesten hierheen te laten komen, ook in het kader van The Juice: het evenement dat we vanuit Life Cipher organiseren.” 

Luc Arnoldussen Aan Het Dansen Tijdens Undisputed Paris (1)

Luc Arnoldussen aan het dansen tijdens Undisputed Paris. Foto: Miko Brepols

Ontwikkelen op een duurzame manier 

Idealiter vindt The Juice plaats in een hiphopcentrum in Heerlen, maar naar zo’n grote, creatieve ruimte wordt nog hard gezocht. “We zoeken al een tijdje naar een nieuwe ruimte om te trainen, het liefst pakken we door met een grote ruimte waarbij ook plek is voor een fotostudio, kledingontwerpers, enzovoorts. Dat is ook een manier om de creatievelingen van de stad samen te brengen”, zegt Luc.

Op de vraag waar hij het meeste naar uitkijkt binnen het Life Cipher traject, antwoordt hij enthousiast: “Ontwikkelen! Ik mag onderzoek doen naar een zelfgekozen onderwerp en krijg daarvoor de benodigde hulpmiddelen. Mijn focus ligt op beweging. Daarbij zou Roye Goldschmidt mijn ultieme coach zijn. Hij is gespecialiseerd in beweging en het sterker maken van het lichaam. Daarnaast zou ik graag bij een andere break-crew kijken naar hoe zij zaken aanpakken.” 

Nu we toch aan het dagdromen zijn: hoe zou het leven er over vijf jaar mogen uitzien? “Dan heb ik hopelijk een diploma op zak en ben ik financieel stabiel. Ik hoop dan de ruimte te hebben om de toffe dingen te doen die ik wil. Ik wil leren hoe ik op een duurzame manier met beweging bezig kan zijn, en deze kennis kan blijven doorgeven. De kunst- en cultuursector blijft ongrijpbaar, dat heb ik wel geleerd van de coronaperiode. Dus ik wil meer ownership en zekerheid hebben over mijn werk en inkomen. Ik hoef niet meer per se de beste te zijn.” 

Foto's: Miko Brepols