Life Cipher Schunck Miko

Miko Brepols focust op het totaalplaatje

Miko (23) is een van de acht deelnemers aan Life Cipher, een initiatief van SCHUNCK Museum en Kool Cult.

In dit jaar lang durend traject uit de koker van Kool Cult en SCHUNCK Museum, krijgen getalenteerde jongeren uit Heerlen hulp bij het opstarten van hun professionele carrière in disciplines zoals breakdance, street art en -fashion. Zo ook Miko. Hij is niet alleen deelnemer, maar is daarnaast ook verantwoordelijk voor de portretten van zijn mededeelnemers. Voor dit artikel draaide de lens echter richting hemzelf, een uitdaging waarmee hij schoorvoetend toegaf meer moeite te hebben.

Van studie naar eigen stijl

Miko is naast fotograaf ook fanatiek skateboarder, designer en organisator van skate-evenementen in de regio. Ook helpt hij uit bij de skateshop van Loose Ankles, waar hij dagelijks inspiratie opdoet. Toch blijft fotografie zijn grote passie.

Om het vak te leren volgde Miko een fotografie-opleiding, en leerde hij zich ook veel zelf aan. “Mijn interesse in fotografie is ná mijn opleiding groter geworden, omdat ik daarna meer onderzoek ging doen en mijn inspiratiebronnen vond,” vertelt hij. Een van die bronnen is de Amerikaanse studiofotograaf Jack Bridgland. Daarnaast kijkt hij graag naar werk van Nederlandse fotografen, zoals Lowie, onder meer bekend als fotograaf voor 101Barz.

Na zijn fotografieopleiding probeerde Miko de studie media-vormgeving, maar al snel merkte hij dat dat niet bij hem paste, gezien het hoge ‘kantoorbaangehalte’. Toch bracht het hem iets waardevols: tijdens een schoolopdracht ontwierp hij een T-shirt dat in de smaak viel. Dit groeide uit tot zijn eigen kledingmerk. “Het is vooral iets wat ik leuk vind om te doen, maar niet iets waar ik mijn brood mee zou willen verdienen,” zegt hij.

Balans zoeken

Miko wil zich het liefst volledig op fotografie richten, maar rondkomen als fulltime fotograaf blijkt nog een uitdaging. “Opdrachten vinden is lastig, vooral als je niet zomaar alles wilt aannemen. Ik heb wel een bepaalde stijl voor ogen, waar ik aan wil vasthouden,” vertelt hij. Dankzij Life Cipher leert hij hoe hij de zakelijke kant van zijn werk beter kan aanpakken. “Ik werk nu hard aan het ontwikkelen van mijn eigen stijl en het vinden van de juiste klanten. Het helpt om selectief te zijn en opdrachten te zoeken die echt bij me passen.”

Zijn ideale opdrachten zijn creatieve portretten – “niet zo stijf en zakelijk” – en reportagewerk zoals festivals en concerten. Het inzetten van sociale media speelt hierin een belangrijke rol. “Wanneer ik meer deel op Instagram, volgen er meteen meer opdrachten. Dat is dus iets waar ik meer regelmaat in moet vinden. Maar ik wil alleen werk posten dat echt bij me past."

Life Cipher Miko 2

Het belang van connecties

Binnen Life Cipher merkt Miko hoe belangrijk connecties zijn. “Je kunt het beste portfolio van de wereld hebben, maar als niemand je kent, kom je niet ver,” zegt hij. De samenwerking met andere deelnemers is hierin waardevol. “Iedereen doet zijn eigen ding, maar we versterken elkaar. Bijvoorbeeld: als ik een videograaf nodig heb, vraag ik Noah. En als hij een fotograaf zoekt, weet hij mij te vinden. Zo benutten we allemaal onze talenten.”

Ook buiten de Life Cipher-crew bouwt Miko aan zijn netwerk. Locaties zoals Backrooms in Heerlen bieden een informele omgeving waar hij zich thuis voelt. “Daar kun je op een ontspannen manier netwerken. Tijdens een informeel diner dat door Kool Cult georganiseerd werd, heb ik wat mensen uit de stad ontmoet. Dat werkte veel beter dan  wanneer ik naar een businessclub zou gaan. Daar zou ik niet snel naar binnen lopen.” Miko lacht: “Al zou dat misschien wel goed zijn.”

Heerlen als creatieve broedplaats


Heerlen speelt een belangrijke rol in Miko’s ontwikkeling. “Ik voel me echt thuis hier. Mensen klagen vaak over wat er mis is, maar er gebeurt zoveel. We hebben natuurlijk grote evenementen, zoals IBE, maar er zijn ook veel kleine intiatieven. Neem bijvoorbeeld Output, waar ik een keer heb geëxposeerd. Dat is eigenlijk gewoon een ontmoetingsplek waar je jezelf kan ontwikkelen. Je kunt er bijvoorbeeld leren zeefdrukken of gebruik maken van de studio. Het zijn juist die plekken waar je waardevolle contacten opdoet.”

Toch ziet hij ook verbeterpunten, vooral op opleidingsgebied. “Het ondernemerschap had in mijn opleiding meer aandacht mogen krijgen. Uiteindelijk moest ik op dat gebied praktisch alles zelf uitzoeken. Ik denk dat een ideale opleiding een goede balans heeft tussen creativiteit en ondernemerschap. Want anders kom je uiteindelijk in de werkende wereld en weet je nog heel veel níet.” Hij denkt even na. “Volgens mij is er van alle mensen uit mijn klas, nog maar één andere persoon daadwerkelijk fotograaf geworden. Zonde toch?”

Groeien en inspireren

Binnen Life Cipher gebruikt Miko het ontwikkelbudget om zijn fotografieskills verder te verfijnen. Hij wil zich meer verdiepen in het werken met licht. “Ik zou graag een workshop volgen bij een fotograaf als Jack Bridgland, misschien zelfs in het buitenland. New York lijkt me geweldig, vooral om studio- en straatfotografie te combineren.”

Daarnaast laat hij zich inspireren door het werk van anderen. “Begin november zijn we met Life Cipher naar de Andy Warhol-tentoonstelling geweest. Het was tof om een andere kant van zijn werk te zien, dat stimuleerde mijn eigen creativiteit.”

Toekomstplannen

Miko droomt ervan om ooit voor Thrasher Magazine te fotograferen, hét tijdschrift voor skaters. Voor nu richt hij zich op het ontwikkelen van zijn werk en het vinden van een balans tussen kunst en commercie. “Ik wil vrij werk maken en prints verkopen, maar ik moet ook realistisch blijven. Dus commercieel werk schuw ik ook niet. Zolang ik in iedere shoot mijn eigen stijl kan laten zien. Dat is ook iets wat je niet op een opleiding leert.” Met zijn deelname aan Life Cipher en zijn groeiende netwerk is Miko in ieder geval goed op weg. “Ik wil altijd blijven creëren. Met fotografie stoppen is voor mij geen optie”, lacht hij. “Ik heb geen plan B.”