Over SCHUNCK museum

SCHUNCK is een nieuw soort multidisciplinaire culturele instelling die tot stand is gekomen door een synergie van verschillende voorheen onafhankelijke culturele instellingen: een museum voor moderne en hedendaagse kunst, een onderzoeks- en presentatiecentrum voor architectuur, een openbare bibliotheek, een muziekschool en een educatieve afdeling. Sinds de oprichting in 2009 werd SCHUNCK het belangrijkste knooppunt en ontmoetingspunt voor kunst, cultuur en kennis in dit deel van Nederland, voor een breed publiek, van lokaal tot nationaal en internationaal niveau.

SCHUNCK Museum brengt een presentatie-instituut voor moderne en hedendaagse kunst, de stadskunstcollectie en een centrum voor architectuur en stedenbouw samen. De inhoudelijke focus is gericht op de ‘ervaring in de voorsteden’ als bepalende criteria van onze tijd. Het is geworteld in de kunst en architectuur van de 20e en 21e eeuw met zijn erfenis van het modernisme dat bepalend is voor het iconische gebouw van SCHUNCK, het Glaspaleis.

Vanuit een eigentijdse invalshoek is het SCHUNCK Museum tegenwoordig een plek voor sociaal-culturele innovatie, experiment en beeldvorming. Als centrum voor kennis, onderzoek en expertise combineert het wetenschappelijk, artistiek en live-action onderzoek voor nieuwe benaderingen van complexe onderwerpen. SCHUNCK onderscheidt zich door zijn multidisciplinaire setting en vooral door een interdisciplinaire aanpak die het innovatieve potentieel van cross-overs tussen de verschillende culturele disciplines consequent stimuleert.

SCHUNCK is gevestigd in een voormalig modehuis en warenhuis Firma Schunck in Heerlen. Het is gebouwd door architect Fritz Peutz (een tijdgenoot en bewonderaar van Mies van der Rohe) in 1935 en is gelegen in de ‘stedelijke’, voormalige mijnstreek Heerlen. Het gebouw staat ook bekend als het Glaspaleis (Glaspaleis) en is door de Union of International Architects uitgeroepen tot een van de 1000 belangrijkste gebouwen van de 20e eeuw. (Foto gemaakt door Werner Mantz, Modehuis Schunck, ‘Glaspaleis’, Dakterrassen, 227×171 mm, 1936/1998, privécollectie).

Opererend in de ‘Euro-regio’ (dichtbij Brussel, Keulen en Düsseldorf) en met een sterke internationale ambitie, heeft SCHUNCK uitgebreide solotentoonstellingen gepresenteerd van modernistische en urbanistische visionairen van de twintigste eeuw:

• Oscar Niemeyer (2009),
• John Cage (2010),
• Niki de Saint-Phalle, (2011),
• Mies van der Rohe (2016),
• Basquiat (2019).

Historische Achtergrond

Als voormalig bloeiend mijnbouwgebied is de rauwe en experimentele stad Heerlen een plek waar uitingen van straatcultuur tot bloei komen. Heerlen relateert aan de stedelijke cultuur met haar recente stadspolitiek ‘Urban Heerlen’ waarin deze stad wordt omschreven als ‘jong, rauw, experimenteel en creatief’ en initiatieven van straatartiesten, muralisten, breakdancers, experimentele muzikanten – kortom de fusie van hoog en laag, binnen en buiten culturele praktijken – worden gestimuleerd. Met muurschilderingen van Os Gemeos, Troy Lovegates, Hadassah Emmerich en vele anderen wordt Heerlen nationaal de ‘street art hoofdstad’ van Nederland genoemd. SCHUNCK beschouwt dit als het resultaat van een diepgaande traditie en interesse in de avant-gardistische cultuur, zoals sinds de jaren dertig van de vorige eeuw in deze bijzondere stad zo geliefd is. De grensverleggende burgemeester Marcel van Grunsven kocht toen Mies van der Rohe Weissenhof-stoelen voor zijn kantoor, startte een 40-jarige samenwerking met Stedelijk Museum Amsterdam en zijn beroemde directeur Willem Sandberg en zette de toon van de avant-gardistische stem die we nog steeds koesteren vandaag de dag, in SCHUNCK.

Meer over de historische achtergrond van SCHUNCK Glaspaleis in de tentoonstelling: U bevindt zich hier – Geschiedenis van het Glaspaleis

5

7

PORTFOLIO SCHUNCK: een selectie van het tentoonstellingsprogramma

Basquiat - The Artist and his New York Scene: 1 feb - 1 jun 2019

SCHUNCK presenteert met trots de tentoonstelling Basquiat, The Artist and His New York Scene, de Europese première van het vroege werk en leven van kunstenaar Jean-Michel Basquiat en zijn tijdgenoten. De tentoonstelling zal van 2 februari 2019 t/m 2 juni 2019 in Heerlen te zien zijn. Maak kennis met het werk en leven van deze iconische kunstenaar in zijn jonge jaren, in de intieme setting van het appartement dat hij in 1979 deelde met zijn toenmalige vriendin Alexis Adler.

SCHUNCK bracht de tentoonstelling Basquiat Before Basquiat: East 12th Street, 1979-1980 van het Museum of Contemporary Art Denver naar het Europese continent. Met de bruisende en rauwe New Yorkse kunstscene waarin Basquiat in no time de stap maakte van de straat naar het werk dat wij van hem kennen. We presenteerden zijn werk in deze ontwikkelingsjaren: van de poëtische graffiti-teksten tot de vrijwel onmiddellijk fel begeerde canvassen waarvan er een vroege reeks in de tentoonstelling te zien was. We ontmoetten deze scene in de tentoonstelling waarmee Basquiat doorbrak, de grote en legendarische Times Square Show in 1980. Centraal in de tentoonstelling in SCHUNCK stonden originele werken van hemzelf en anderen als Keith Haring, Nan Goldin en Jenny Holzer. De tentoonstelling belicht daarnaast ook een bijzonder stuk Nederlandse kunstgeschiedenis door de zeer snelle Nederlandse receptie van Basquiat en zijn scene te laten zien.

Meer info via: basquiat.schunck.nl/

HKH Koningin Maxima in een door Basquiat geschilderde trenchcoat tijdens de opening van Basquiat – The Artist and his New York Scene Foto: Harry Heuts

Heerlen 31 januari 2019 – Opening dor HKM Máxima – Foto Harry Heuts

Buurtbattle. Jongeren uit de wijken van Heerlen namen het tegen elkaar op in een op de tentoonstelling geïnspireerde hip-hop battle.
Foto: Kathsphotography

Paint it soft: 2 apr – 6 aug 2017

Een brede tentoonstelling over de wedergeboorte van de textielkunsten. Net als de textielkunstenaars uit de jaren ’50 en ’60 die de mogelijkheden ontdekten om buiten de beperkingen van het canvas te werken, rekken veel hedendaagse kunstenaars – letterlijk – het concept van schilderen op canvas uit tot ‘sociale stoffen’ en ‘olieverfschilderijen op textiel’. Met o.a. werken van: Rob Birza, Claude Bleynie, Daan van Golden, Christie van der Haak, Jean Lurçat, Sarah van Sonsbeeck, Berend Strik, Fransje Killaars, Roy Villevoye.

8 9 10

Spielerei: 28 aug – 27 nov 2016

Een grootschalige tentoonstelling met historische en hedendaagse interactieve kunstwerken. Het kunstenaarscollectief Groupe de Recherche d’Art Visuel (GRAV) uit 1960 vormt het vertrekpunt voor de tentoonstelling. GRAV-kunstenaars wilden kunst dichter bij het publiek brengen door kijkers te activeren en te bevrijden met kunstvoorwerpen die het publiek op een speelse manier laten ‘acteren’. Tegelijkertijd toont de tentoonstelling de invloed die GRAV heeft gehad op hedendaagse kunstenaars die hier vertegenwoordigd zijn door een grote diversiteit aan werk: van politiek engagement en geschilderde optische illusies tot het gebruik van Virtual Reality.

 

11 12

Mies van der Rohe. The Inheritance of Modernism: 10 Apr – 8 Aug 2016

Ludwig Mies van der Rohe (Aken 1886 – Chicago 1969) hielp bij het herdefiniëren van de skylines van Berlijn, Chicago en New York met baanbrekende architectuur en talloze iconische meubelen. Mies van der Rohe is vandaag de dag nog steeds actueel: zijn rationele en universele ideeën blijven de architecten van nu inspireren. Zijn gebouwen raken echter in verval of zijn aan herontwikkeling toe. Het behoud en de herontwikkeling van dit erfgoed – binnen de juiste context en op de juiste manier – is cruciaal voor stedelijke regio’s. Stedenbouwkundigen stellen zich overal de vraag: wat moet bewaard blijven, hoe en waarom?

13 14

Visual vinyl: 28 nov 2015 – 13 mrt 2016

VISUAL VINYL is een eerbetoon aan de plaat of LP als audiovisuele kunstvorm. De tentoonstelling toont een unieke collectie platenhoezen die werken vertegenwoordigen van meer dan duizend kunstenaars van de jaren zestig tot heden. Bijvoorbeeld: Andy Warhols LP’s voor de Velvet Underground en de Rolling Stones, Jean-Michel Basquiat’s ontwerp voor Rammellzee en K-Bop, maar ook platenhoezen ontworpen door Salvador Dali, Damien Hirst, Shepard Fairey, Banksy, Mark Ryden, Raymond Pettibon, Jeff Koons en vele anderen.

16 17

Werner Mantz in the mining region: 20 sep – 25 okt 2015

Fotograaf Werner Mantz kreeg in de jaren dertig van de vorige eeuw opdracht van de Nederlandse Statistiek Limburg (DSM) om het mijnbouwgebied te documenteren. Zijn foto’s zijn van grote historische waarde omdat het industriële mijnbouwgebied bijna is verdwenen. De foto’s van Mantz tonen ook de geest van de moderne beweging in archivering waarvan zijn tijdgenoten Ludwig Mies van der Rohe en Frits Peutz (architect van het Glaspaleis waar SCHUNCK is gehuisvest).

19 20 21

Hadassah Emmerich. CORPOREAL: 22 feb – 18 mei 2014

Een uitgebreide solotentoonstelling met een selectie van werken uit 2000 samen met een nieuw oeuvre. Emmerich’s artistieke stijl kan worden omschreven als ‘uitgebreide schilderkunst’: haar installaties bestaan uit schilderijen, tekeningen, linosnedes en muurschilderingen die samen een kleurrijk Gesamtkunstwerk vormen. In CORPOREAL behandelt Hadassah Emmerich thema’s als exotisme, identiteit en vrouwelijke representatie.

22

TUSSENBEELDEN: 7 jun – 7 sep 2013

Van een olifantenmasker van Mali tot een Nigeriaans orakelbord of een boeddha geschilderd door de bekende kunstenaar Daan van Golden. Kunstenaar en gastconservator Paul van der Eerden bracht een unieke selectie van werken over het beeld als intermediair tussen de aardse en bovennatuurlijke werelden in verschillende culturele contexten samen. De tentoonstelling plaatste hedendaagse kunst in de context van aanbidding van de Afrikaanse voorouders en afbeeldingen van Europese heiligen.

23 24

Niki de saint phalle. Outside in: 26 feb – 19 jun 2011

NIKI DE SAINT PHALLE. OUTSIDE-IN bracht de eerste uitgebreide tentoonstelling van het werk van Niki de Saint Phalle in Nederland sinds 1976. Geproduceerd met de Niki Charitable Art Foundation en het Centre Pompidou Paris, presenteerde SCHUNCK meer dan honderd originele werken uit internationale collecties: de vroege en wijlen Nanas, bruiden en monsters, fotograferen van schilderijen, altaren, films en assemblages, en een mysterieus zelfportret met scherven uit 1958.

 

25 26 27

John cage. The anarchy of silence: 4 Sep – 28 nov 2011

De Amerikaanse componist, dichter, graficus en essayist John Cage (1912-1992) veranderde niet alleen de koers van moderne muziek en dans, hij creëerde ook een nieuwe conceptuele horizon voor artistieke producties aan het eind van de 20e eeuw. De tentoonstelling THE ANARCHY OF SILENCE is een uitgebreid overzicht van zijn werk, filosofie en invloeden, invloeden die nog steeds waarneembaar zijn. Onder andere met werken van zijn (Fluxus) tijdgenoten: Marcel Duchamp, Robert Rauschenberg, La Monte Young, Nam June Paik, Merce Cunningham, Andy Warhol.

28 29 30

Oscar niemeyer: 7 mrt - 1 jun 2009

De Oscar Niemeyer-tentoonstelling werd in 2007 voor het eerst geopend in Rio de Janeiro en reisde daarna door Brazilië. SCHUNCK heeft de Europese première van deze uitgebreide tentoonstelling in 2009. Gastcurator Lauro Cavalcanti stelde een oeuvre-tentoonstelling samen die een dieper inzicht geeft in het werkproces van Niemeyer, dat een modern Brazilië heeft gevormd.

 

31

OScar Niemeyer Glaspaleis

Up to date blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Weten waar je SCHUNCK vindt?

SCHUNCK is te vinden op 6 locaties...

Hier vind je onze: afwijkende openingstijden tijdens vakanties en feestdagen