Artist and guest curator Jean Bernard Koeman (1964) puts together a dazzling exhibition in collaboration with SCHUNCK and the Dutch Mountain Film Festival. The Refuge, the refuge in the wilderness, takes center stage. 

A survey on high altitude mental architecture

Since its inception, mankind has sought protection in the harsh landscape. In an almost completely cultivated nature, The Refuge seems to be the last vestige of this. Refuges are structures, shelters or places of retreat. 

Acht foto's ingelijst aan de wand van portretten van mensen, de natuur en twee handen die wijsvingers missen.
Jeep met een verbrand stuk aan de zijkant en een dak dat half omhoog staat in het museum.

Can an art institution also be a Refuge? 

In the exhibition, a documentary examination of architecture above 1848 meters enters into a dialogue with artworks that explore mental spaces of at least the same height. As such, the exhibition is a wonderfully layered arrangement of visual art, architectural and textual documents. It shows contemporary developments of the mountain lodge, where humans move the world while walking. It also explores the mental position of the artist and the museum within it; “altitude poetics and building in silence.” Can an art institution also be a Refuge? 

 

Foto hangt op een muur in het museum. Op de achtergrond liggen houten spullen en een object in de vorm van een cirkel.

In cooperation with:

Dutch Mountain Film Festival

Logo met zwarte driehoek en in tekst: "Dutch Mountain Film Festival".
Een wit doek met daarop tientallen kleine afbeeldingen aan de wand in het museum.
Vooraanzicht vitrine SCHUNCK tijdens de tentoonstelling 'Nomadic Mountains'.
Kunstenaar Jean Bernard Koeman in de tentoonstelling 'Nomadic Mountains'.