Groep mensen bekijkt kunstwerken aan de muur in een galerie of museumruimte met witte wanden en spotverlichting.

Reading recommendations for the exhibition: Rooted in Change

Discover the DSM art collection at SCHUNCK and be inspired by ten books (in Dutch) that, like the artworks, tell stories about our region.

At SCHUNCK Museum, a special exhibition is currently on view, dedicated to a collection that has remained hidden until now: the DSM art collection. The exhibition Rooted in Change shows that art is rooted in the region and addresses themes from the past and present that concern us all. To complement the exhibition, here is an inspiration list of ten novels by writers who, like the visual artists, shed light on the region.

Happy reading!

Roman Helinsky – De Wafelfabriek

A powerful and highly original novel about leading and being misled. The employees of the waffle factory have been living to the rhythm of their waffle machines for years - until one day, Arka Narovski arrives, a charismatic, towering ex-soldier. Not long after his entrance, the workers suddenly halt production. An uprising follows. But against whom or what, and why? De Wafelfabriek is a timeless novel about how easily the masses can be misled, and also about the desire to be misled.

Boekomslag van De wafelfabriek van Roman Helinski. De achtergrond toont een patroon van bruine wafels op een blauw ruitjesvlak. In het midden staat de titel in grote zwarte letters met daarboven de naam van de auteur en onderaan het logo van uitgeverij Hollands Diep.

Rosalie Sprooten – Bericht aan Hare Majesteit

In Bericht aan Hare Majesteit, Rosalie Sprooten carefully reconstructs the Limburg resistance in 1944. As a child, she witnessed chaplain Houben being arrested by the Germans in Epen for his role in the resistance. Years later, she spoke with numerous eyewitnesses to piece together the events. This revised edition shows how both large and small acts of resistance came together in the Heuvelland.

Boekomslag van Bericht aan Hare Majesteit van Rosalie Sprooten. Op een grijze achtergrond staat links de titel in blauwe letters en rechtsboven een rode postzegel met het portret van een vrouw en het opschrift “Nederland 7 cent”.

Hanneke Hendrix – Aswoensdag

Marit is in the midst of a final IVF attempt when she returns to her Limburg birth village. She comes to care for her mother, who has Alzheimer’s, but dreads confronting the cold woman shaped by a disastrous event in the village’s history.

Boekomslag van Aswoensdag van Hanneke Hendrix. De zwart-witfoto toont een lachende vrouw die een man op haar rug draagt in een vrolijke pose, met rechts een jukebox op de achtergrond. De titel staat in grote gele letters over de afbeelding.

Douglas Stuart – Shuggie Bain

Shuggie Bain is a novel about young Shuggie Bain growing up in the impoverished, post-industrial Glasgow of the 1980s with his alcoholic mother, Agnes. The story follows their lives, marked by addiction, abandonment, and Shuggie’s struggle with his own identity and sensitivity, which sets him apart. Despite everything, Shuggie tries to care for and support his mother, while facing bullying and feelings of loneliness himself.

Boekomslag van Shuggie Bain door Douglas Stuart, met een zwart-witfoto van een kind op een houten paal in een vervallen woonwijk. Titel in grote gele letters, onderaan de naam van de auteur. Links een label “Winnaar The Booker Prize” en rechts een citaat van Trouw.

Cobi van Baars – De Onbedoelden

De Onbedoelden by Cobi van Baars tells the story of a twin, Aaf and Annemarieke, who, after being born in the 1960s in Limburg, are forcibly given up and separated. They grow up in different adoptive families, unaware of each other’s existence. When, at the age of 21, they discover they have a twin sister, they begin a search for each other and their past.

Boekcover van ‘De Onbedoelden’ van Cobi van Baars, met close-up van twee gezichten en kleurrijke titeltekst.

Wim Kuipers – Kalle mit de kómkómmere

In Kalle mit de kómkómmere, poet and journalist Wim Kuipers (Maasniel, 1939) presents poetry in the Limburg dialect, full of nature, imagination, and compassion. His hallucinatory imagery captures both the rural landscape and modern humanity. This anthology, with translations and commentary by Ben van Melick and Ine Sijben, forms the third volume of the Nachtegaal series.

Groene boekcover van ‘Kalle mit de kómkómmere’, bloemlezing uit de poëzie van Wim Kuipers met inleiding van Joep Leerssen, illustratie van een vogel op een tak.

Anton Dautzenberg – Een wandeling in mei

In Een wandeling in mei, A.H.J. Dautzenberg describes his stay as a writer in residence in Beutenaken (South Limburg). During walks through the Gulp Valley, he made audio and visual recordings of the natural surroundings. Together with Rob Moonen, he transformed these into a book and podcast: a poetic journey through landscape and mind.

Boekcover van ‘Een wandeling in Mei’ van A.H.J. Dautzenberg, met kleurrijke landschapsschildering in roze, rood, oranje en groene tinten.

Anton Dautzenberg – Extra Tijd

Seventy-year-old Gustaaf Meulenberg has only a few weeks left to live. On top of that, his beloved football club, Roda JC, faces relegation. Marcel does everything he can to delay the death of his terminally ill father for as long as possible.

Gele boekomslag met de titel “Extra Tijd” in grote witte letters, daarboven de naam A.H.J. Dautzenberg in groen en het woord “Roman” in zwart. Centraal staat een zwarte silhouet van een persoon met een hoed, leunend op een voetbal. Onderaan het logo van uitgeverij atlas contact.

Marente de Moor – De Nederlandse Maagd

De Nederlandse Maagd by Marente de Moor tells the story of the young Dutch fencer Janna, who, in the summer of 1936, begins training under the bitter ex-hussar Egon von Bötticher. At his estate near Aachen, she witnesses his icy training methods and tries to uncover what happened between him and her father, leading to a dramatic confrontation when the outside world intrudes. The story explores themes of revenge, the aftermath of World War I, and the struggle between innocence and corruption.

Boekcover van ‘De Nederlandse maagd’ van Marente de Moor, met een zwart-witfoto van een schermende persoon en titel in witte letters.

Peter Lenssen – Bitterdagen

In this novel, the author portrays the life of Sjef Sonneschein, a bitter man suffering from Alzheimer’s and cancer. Caught between past and present, he relives war traumas, lost friendships, and the death of his wife. Only the addicted prostitute Mounia remains tolerable to him. The gripping story is set in South Limburg and follows Sjef’s life, full of pain and failed attempts at reconciliation.

Boekcover van ‘Bitterdagen’ van Peter Lenssen, zwart-witfoto van een kind dat op de grond zit met een knuffelbeer, tegen een bakstenen muur.