Wout Sorgeloos
1S.OBJ. PHL Diepenbeek (Belgium)
De vaststelling dat op een snelweg verschillende sequenties van losstaande objecten elkaar opvolgen en zich vluchtig aan de passanten opdringen, maakt het zoeken naar een krachtig beeld uitgangspunt in de vormgeving van het ontwerp. ‘Snelwegarchitectuur’ betekent immers meer dan het streven naar een grote uniformiteit in het snelwegmeubilair. De sensuele glooiing en de fascinerende relatieve rust van een berm in combinatie met het internationale karakter van de ring van Antwerpen maken deze plek geschikt voor een project waarmee ingespeeld wordt op de actuele uitdagingen en kritieken waarmee Europa geconfronteerd wordt – ik heb het hier over de veelbesproken kloof tussen de burger en Europa en tussen de lidstaten van de unie onderling. De Europese identiteit neemt hier de gestalte aan van een Europees televisiestation. Zonder te vervallen in spektakelarchitectuur, laat het gebouw een frisse, uitdagende, vernieuwende, toonaangevende, controversiële en gedurfde indruk na.
Het gebouw is conceptueel opgebouwd rond het flesje van Klein – een volledig gesloten vlak dat geen volume vormt. Deze topologische figuur vertoont een aantal interessante kenmerken die toelaten het gebouw te denken in gescheiden publieke, semi-publieke en private functies. De nauwe verbondenheid tussen binnen en buiten, de constante interactie tussen de twee en het feit dat er altijd weer op de fragiele grens tussen binnen en buiten gewezen wordt, maken het flesje van Klein het gedroomde concept voor een televisie/communicatiegebouw.
Om van de objectwaarde die het flesje van Klein incorporeert de stap te zetten naar een aangenaam en helder gebouw, worden een aantal digitale ontwerptechnieken gebruikt. Zo spelen gemodificeerde minimal surfaces een sleutelrol om de structurele invulling van de figuur vorm te geven.
1S.OBJ
On a highway several sequences of individual objects succeed one another, attracting the attention of people passing by. That’s why searching for a strong visual statement was one of the key elements during the designing process. ‘Highway-architecture’ means more than designing uniform ‘highway-furniture’. The sensual slope and fascinating relative tranquillity of the grass verge of a road, combined with the international character of the ring road of Antwerp, make this place appropriate for a project which formulates a positive answer to the challenges and critics Europe is confronted with recently – meaning the much-discussed gap between the Europe and its citizens and among the member states of the EU. In my project, the European identity is reflected in a building for European television broadcasting. The building leaves a fresh, challenging, renewing, leading, controversial and stunning impression, without designing spectacular architectures as such.
The building is designed around the Klein Bottle – a fully closed surface, which does not enclose a volume. This topological figure exhibits a few interesting characteristics that permit to think the building in separate public, semi-public en private functions. The close relation between inside an outside, the constant interaction between those two and the fact that one is always pointed out to the thin line between inside and outside, make the Klein Bottle the dreamed starting point for a concept of a television/communication building.
Digital designing techniques are used to move from the objectvalue of the Klein Bottle to a comfortable and clear building. Digitally modified minimal surfaces provide the structural and functional basis for the building.
SCHUNCK cannot guarantee the correctness of content and expression. The participants themselves are responsible for their entries. The copyright of the projects underlies to the authors, any reproduction or use of the shown material is strictly forbidden.