Twee jonge mannen die deelnemen aan Life Cipher, kiezen kunst uit rekken bij SCHUNCK.

De keuze van: Life Cipher

Foto: Miko Brepols

Lokale stemmen bepalen de koers in het Kunstdepot van SCHUNCK. Dit keer kiest talentcollectief Life Cipher hun favorieten uit de collectie.  

Waar

SCHUNCK Glaspaleis

Life Cipher kiest en cureert

Zonder vooropgezet plan heeft talentcollectief Life Cipher kunstwerken uit de collectie SCHUNCK gekozen die voor een groot deel gaan over Heerlen (HRLN). Het begon misschien wel bij het werk van de Heerlense fotograaf Dean Kisters, dat meteen een ‘done deal’ was door zowel het beeld (niets mis met een middelvinger op z’n tijd), maar zeker ook omdat Kisters “ene van ons is”. Zo simpel kan het zijn.

Twee jonge mannen van Life Cipher zetten gekozen werken op een rij tegen een glazen wand.

Foto: Miko Brepols

Tijdens het bekijken en selecteren van de werken in de kunstdepots, kwam er steeds meer kunst bij die het karakter van de stad liet zien. Zo kon het Glaspaleis, in de vorm van het schilderij SCHUNCK, Portret van Frits Peutz van Fons Haagmans niet ontbreken, aldus Life Cipher. De foto’s van Alexander Basile en het werk van Chris Johanson waarin de skatescene te zien is, laten net als kunstwerken die refereren aan de graffitiscene wat van de rafelranden van Heerlen zien. Dit is het HRLN waar Life Cipher zich in herkent, het gaat over wat de stad voor je doet, cultuur en zeker ook over de hip-hop cultuur.

Twee mannen met een pet op, vanaf de rug gezien, kijkend naar verschillende kunstwerken.

Foto: Miko Brepols

Over De Keuze van

In het Kunstdepot van SCHUNCK maken lokale stemmen de dienst uit: een aantal keer per jaar nodigt SCHUNCK iemand met een band met Heerlen of Parkstad uit om een persoonlijke selectie te maken uit de kunstcollectie. Nu is talentcollectief Life Cipher aan de beurt! Life Cipher is een samenwerkingsproject van hiphopplatform Kool Cult en SCHUNCK Museum waarbij getalenteerde jongeren in de disciplines breakdance, street art, foto- en filmografie, fashion en muziek, gecoacht om hun talenten op professioneel vlak te ontplooien.

Dit programma is tot stand gekomen in samenwerking met Kool Cult.

 

Deelnemer en coach van Life Cipher kiezen werken uit de rekken in het kunstdepot.

Foto: Miko Brepols

Kool Cult Logo Grijs, in grote letters met daaronder de tekst: 'Can you dig it?'