Hadassah Emmerich: Batik Moon Rising
15 september 2024 t/m 16 maart 2025
In het Atrium van SCHUNCK presenteert Hadassah Emmerich de monumentale installatie Batik Moon Rising, met werken die voortvloeien uit haar onderzoek naar schilderkunst door middel van afdrukmethodes, maar ook het gebruik van digitale hulpmiddelen en kleur.
Waar
SCHUNCK Glaspaleis
Prijs
Toegang met museumticket
Hadassah Emmerich (1974, Heerlen) woont en werkt in Brussel en is bekend van haar weelderige en wellustige schilderijen en muurschilderingen. Ze onderzoekt in haar werk terugkerende thema’s zoals het lichaam en identiteit, het zintuiglijke en het sensuele, de vercommercialisering van het erotische en het exotische. In haar tentoonstelling Batik Moon Rising toont Emmerich een nieuwe serie van werken die een wending in haar artistieke praktijk markeren.
Batik Moon Rising
De installatie toont drie olieverfschilderijen en een digitale print die het vrouwelijk lichaam weerspiegelen door middel van versnipperde fragmenten die doen denken aan fruit, bloemen en andere botanische elementen. Emmerich gebruikt vinyluitsnijdingen om gekleurde vormen op canvas en soms op de muur af te drukken. Herhaling is een kenmerk van Emmerichs werk. Ze staat bekend om composities waarin vormen worden vermenigvuldigd in mechanische sequenties of reeksen kleurvariaties.
Foto: Joep Jacobs
Psychedelisch landschap
De motieven van de schilderijen lijken op tropische boeketten die in het midden van het doek zijn gerangschikt, alsof een centripetale beweging de composities beheerst. De afgebeelde volumes lijken vluchtig en onvatbaar, in evenwicht voor het moment van een blik. De cirkelvormige witte vorm rechtsboven in het beeld doet denken aan een opkomende maan in een psychedelisch landschap, waaraan de installatie haar titel ontleent. Het is een bewerking van de songtitel Bad Moon Rising van Creedence Clearwater Revival.
Hadassah Emmerich
Emmerich, geboren in Heerlen, keert ter gelegenheid van de tentoonstelling terug naar het landschap van haar jeugd. Als kind van een Nederlandse moeder en een Indische vader bleef haar Indonesische achtergrond haar grotendeels vreemd. In een tijd waarin kritische discussies over de koloniale geschiedenis van Nederlands-Indië of kolonialisme in het algemeen schaars waren, werden de lokale pasar malams vrijwel haar enige contactpunt met Indo-culturen. Op de grens van abstractie draait de schilderkunst van Hadassah Emmerich om vragen over exotisme en het complementaire paar daarvan, herkenning.