In 2020 vierden we de 100e geboortedag van de eigenzinnige kunstenaar Aad de Haas met de tentoonstelling Tegendraads in het SCHUNCK Glaspaleis. Deze tentoonstelling bracht een eerbetoon aan zijn unieke stijl en compromisloze visie, waardoor hij een van de meest invloedrijke kunstenaars van Nederland werd. Zijn werken, die vaak draaiden om thema's als religie, politiek en persoonlijke vrijheid, daagden het publiek uit om de grenzen van kunst te verkennen.

SCHUNCK Museum is vaste collectiebeheerder van een groot deel van de werken van Aad de Haas en viert met deze tentoonstelling werk en leven van de veelbesproken kunstenaar. Een intieme kijk in het eigenzinnige hoofd en het bevlogen hart van De Haas die met zijn gezin jaren woonde en werkte op kasteel Strijthagen in het Limburgse Landgraaf.

Aad de Haas staat bekend om zijn tegendraadse levenshouding; activisme en autonomie gingen bij hem hand in hand. Werk van de kunstenaar is verder terug te vinden in verschillende museale collecties en in diverse privécollecties verspreid over Nederland.

De tentoonstelling

De tentoonstelling toonde met ruim 250 werken, de parels uit zijn omvangrijke oeuvre en neemt de bezoeker mee langs de veelzijdige thema’s in het werk van De Haas, die vandaag de dag onverminderd zinnenprikkelend en geëngageerd lijken. Thema’s variëren van mystiek, macht en activisme tot heimwee, begeerte en (angst voor) de dood. De Haas verbeeldde ze in een geheel eigen fantasierijke en lustvolle beeldtaal, die doet denken aan symbolisten als Gustave Moreau, Odilon Redon en James Ensor.

Lezingen

Tijdens de tentoonstelling Tegendraads | Aad de Haas – 100 jaar organiseerde SCHUNCK ook begeleidende lezingen. Historicus Bart Jan de Graaf verzorgde op 30 september een introductielezing over het leven en het werk van De Haas. Op 13 oktober plaatste cultuurhistoricus Ko van Dun het leven en werk van Aad de Haas in het perspectief van de roerige tijd waarin hij leefde, een tijd waarin de overgang van de autoritaire orde van eeuwen naar de egalitaire massacultuur plaatsvond.

Over Aad de Haas

Het werk van Aad de Haas werd in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers als ‘entartet’ en dus verboden, bestempeld en hij belandde in de gevangenis. In 1944 wist hij met zijn vrouw Nel naar Zuid-Limburg te vluchten, waar hij de rest van zijn leven bleef wonen en werken als bewogen en maatschappelijk betrokken kunstenaar. Hij is vooral bekend van zijn religieus getinte werk. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog speelde hij een geheel eigen rol in het Limburgse kunstklimaat. Hij wees trendgevoelige ontwikkelingen resoluut af en bleef werken in een zeer bijzonder en persoonlijk oeuvre in een figuratieve, expressionistische traditie. Bij de Haas was deze eigenwijsheid geen stilistische kwestie. Hij wordt gekenmerkt door een absolute versmelting van zijn leven en werk en door een niet aflatende productie: hij kon niet anders dan ‘mooie dingen’ maken, geheel voor zijn ‘eigen gein’.

Publicatie

Ter gelegenheid van het 100-jarige Jubileum bracht SCHUNCK een nieuwe publicatie rondom Aad de Haas uit met daarin een nieuwe perspectief op Aads werk, persoon, en tijdsgeest. Met bijdragen van onder meer A.H.J. (Anton) Dautzenberg, Wiel Beijer, Ben van Melick, Doris Wintgens, Sandra Smets, Berend Vonk en Maria Barnas. De publicatie is te koop in de museumshop van SCHUNCK.

Aad de Haas – 100 jaar

Tegendraads is onderdeel van het project Aad de Haas – 100 jaar. Een samenwerkingsverband tussen SCHUNCK Museum in Heerlen, het Limburgs Museum in Venlo en Chabot Museum in Rotterdam ter ere van het 100-jarige jubileum. Lees hier meer over het jubileumjaar >

Film van regisseur Zorba Huisman

‘Brieven aan de hemel’ is het eerlijke en persoonlijke verhaal over De Haas, gebracht door zijn kleindochter, Zorba Huisman. Voor deze film interviewde ze haar moeder, ooms en tantes. Een ontroerend verslag waarin voor het eerst open wordt gesproken over De Haas als vader en familieman en de momenten met hem die zijn kinderen en naasten hebben gevormd tot wie ze nu zijn. Tijdens de opening op 22 september ging de film bij SCHUNCK in première.

Portret Aad de Haas in atelier, foto erven De Haas.jpeg

Portret Aad de Haas in atelier, foto erven De Haas

Aad de Haas, Zonder titel, olieverf op paneel, Collectie SCHUNCK, GH95.21, fotografie SCHUNCK.jpg

Aad de Haas, Zonder titel, olieverf op paneel, Collectie SCHUNCK, GH95.21, fotografie SCHUNCK