Groep mensen bekijkt kunstwerken aan de muur in een galerie of museumruimte met witte wanden en spotverlichting.

Leestips bij de tentoonstelling: Rooted in Change

Ontdek in SCHUNCK de DSM-kunstcollectie en laat je inspireren door tien boeken die, net als de kunstwerken, verhalen vertellen over onze regio.

In het museum van SCHUNCK is op dit moment een bijzondere tentoonstelling te bezichtigen, gewijd aan een collectie die tot nu toe verborgen was: de DSM-kunstcollectie. De tentoonstelling Rooted in Change laat zien dat kunst geworteld is in de regio, en in verleden en heden thema’s aansnijdt die ons allemaal bezighouden. In aanvulling op de expositie daarom een inspiratielijst met tien romans van schrijvers die, evenals de beeldend kunstenaars, hun licht laten schijnen op de regio.

Veel leesplezier!

Roman Helinsky – De wafelfabriek

Een krachtige en uiterst originele roman over leiden en misleid worden.
De werknemers van de wafelfabriek leven al jaren op het ritme van hun wafelmachines. Tot op een dag Arka Narovski zich aandient, een charismatische en boomlange ex-militair. Niet lang na zijn entree leggen de werknemers plotseling de productie stil. Een opstand volgt. Maar tegen wie of wat precies, en waarom?
De wafelfabriek is een tijdloze roman over het gemak waarmee de massa te misleiden is, maar ook over de wens om misleid te worden.

Boekomslag van De wafelfabriek van Roman Helinski. De achtergrond toont een patroon van bruine wafels op een blauw ruitjesvlak. In het midden staat de titel in grote zwarte letters met daarboven de naam van de auteur en onderaan het logo van uitgeverij Hollands Diep.

Rosalie Sprooten – Bericht aan hare Majesteit

In Bericht aan Hare Majesteit reconstrueert Rosalie Sprooten zorgvuldig het Limburgse verzet in 1944. Als kind zag ze hoe kapelaan Houben in Epen werd gearresteerd door de Duitsers vanwege zijn rol in het verzet. Jaren later sprak ze met vele ooggetuigen om de gebeurtenissen te reconstrueren. Deze herziene herdruk laat zien hoe groot én klein verzet in het Heuvelland samenkwamen.

Boekomslag van Bericht aan Hare Majesteit van Rosalie Sprooten. Op een grijze achtergrond staat links de titel in blauwe letters en rechtsboven een rode postzegel met het portret van een vrouw en het opschrift “Nederland 7 cent”.

Hanneke Hendrix – Aswoensdag

Marit is bezig met een laatste ivf-poging, wanneer ze terugkeert naar haar Limburgse geboortedorp. Ze gaat voor haar moeder met alzheimer zorgen, maar ziet op tegen de confrontatie met de kille vrouw die getekend is door een rampzalige gebeurtenis uit de geschiedenis van het dorp.

Boekomslag van Aswoensdag van Hanneke Hendrix. De zwart-witfoto toont een lachende vrouw die een man op haar rug draagt in een vrolijke pose, met rechts een jukebox op de achtergrond. De titel staat in grote gele letters over de afbeelding.

Douglas Stuart – Shuggie Bain

Shuggie Bain is een roman over de jonge Shuggie Bain die opgroeit in het armoedige, postindustriële Glasgow van de jaren tachtig bij zijn alcoholistische moeder Agnes. Het verhaal volgt hun leven, gekenmerkt door verslaving, verlating en Shuggie's worsteling met zijn eigen identiteit en zijn gevoeligheid, wat hem buitensluit. Shuggie probeert ondanks alles voor zijn moeder te zorgen en haar te steunen, terwijl hij zelf wordt gepest en zich eenzaam voelt. 

Boekomslag van Shuggie Bain door Douglas Stuart, met een zwart-witfoto van een kind op een houten paal in een vervallen woonwijk. Titel in grote gele letters, onderaan de naam van de auteur. Links een label “Winnaar The Booker Prize” en rechts een citaat van Trouw.

Cobi van Baars – De onbedoelden

De onbedoelden van Cobi van Baars gaat over een tweeling, Aaf en Annemarieke, die na de geboorte in de jaren '60 in Limburg gedwongen worden afgestaan en gescheiden van elkaar. Ze groeien op in verschillende adoptiegezinnen, zonder dat ze van elkaars bestaan afweten. Wanneer ze er op 21-jarige leeftijd achter komen dat ze een tweelingzus hebben, beginnen ze een zoektocht naar elkaar en hun verleden. 

Boekcover van ‘De Onbedoelden’ van Cobi van Baars, met close-up van twee gezichten en kleurrijke titeltekst.

Wim Kuipers – Kalle mit de komkommere

In Kalle mit de kómkómmere brengt dichter en journalist Wim Kuipers (Maasniel, 1939) poëzie in het Limburgse dialect, vol natuur, fantasie en mededogen. Zijn hallucinerende beelden tonen zowel het boerenland als de moderne mens. De bloemlezing, met vertalingen en commentaren van Ben van Melick en Ine Sijben, vormt het derde deel van de Nachtegaalreeks.

Groene boekcover van ‘Kalle mit de kómkómmere’, bloemlezing uit de poëzie van Wim Kuipers met inleiding van Joep Leerssen, illustratie van een vogel op een tak.

Anton Dautzenberg – Een wandeling in mei

In Een wandeling in mei beschrijft A.H.J. Dautzenberg zijn verblijf als writer in residence in Beutenaken (Zuid-Limburg). Tijdens wandelingen door het Gulpdal maakte hij audio- en beeldopnames van de natuur. Samen met Rob Moonen verwerkte hij die in een boek en podcast: een poëtische tocht door landschap en geest.

Boekcover van ‘Een wandeling in Mei’ van A.H.J. Dautzenberg, met kleurrijke landschapsschildering in roze, rood, oranje en groene tinten.

Marente de Moor – De Nederlandse maagd

De Nederlandse maagd van Marente de Moor gaat over de jonge Nederlandse schermster Janna die in de zomer van 1936 in de leer gaat bij de verbitterde ex-huzaar Egon von Bötticher. Op zijn landgoed bij Aken wordt ze getuige van zijn ijzige trainingsmethode en probeert ze te achterhalen wat er tussen hem en haar vader is gebeurd, wat leidt tot een dramatische confrontatie wanneer de buitenwereld binnenvalt. Het verhaal verkent thema's als wraak, de gevolgen van de Eerste Wereldoorlog en de strijd tussen onschuld en corruptie. 

Boekcover van ‘De Nederlandse maagd’ van Marente de Moor, met een zwart-witfoto van een schermende persoon en titel in witte letters.

Peter Lenssen – Bitterdagen

In deze roman schetst de schrijver het leven van Sjef Sonneschein, een verbitterde man die lijdt aan Alzheimer en kanker. Verstrikt tussen heden en verleden herbeleeft hij oorlogstrauma’s, verloren vriendschappen en het overlijden van zijn vrouw. Alleen het verslaafde hoertje Mounia verdraagt hij nog. Het indringende verhaal speelt in Zuid-Limburg en volgt Sjefs leven vol pijn en mislukte pogingen tot verzoening.

Boekcover van ‘Bitterdagen’ van Peter Lenssen, zwart-witfoto van een kind dat op de grond zit met een knuffelbeer, tegen een bakstenen muur.