Kolensporen: wolken boven Sawahlunto
In Kolensporen: wolken boven Sawahlunto verkennen Jop Vermeesch en Lara Gasparotto de gedeelde mijnbouwgeschiedenis van Limburg en Indonesië. Hun onderzoek, geboren uit Vermeesch’ eigen familieverhaal, verbindt archiefstukken, foto’s, geluid en poëtische beelden tot een installatie waarin persoonlijke en koloniale geschiedenis samenkomen.
In het voorjaar van 2025 reizen curator/community-builder Jop Vermeesch, beeldend kunstenaar Lara Gasparotto, fotograaf Jonathan Widdershoven en geluidskunstenaar Gert-Jan van Stiphout naar Indonesië. De aanleiding voor de reis is een zoektocht naar de familiegeschiedenis en de sporen van Jops overgrootvader Henri Vermeesch, die als elektricien werkte in de Ombilinmijn van Sawahlunto in West-Sumatra.
Ombilinmijn
Jop Vermeesch
Het onderzoek van Jop is geworteld in zijn persoonlijke familiegeschiedenis. Als derde generatie Indische Nederlander groeide hij op in Heerlen, een stad die getekend is door het mijnverleden. De ontdekking dat zijn overgrootvader betrokken was bij de Ombilinmijn en dat ingenieurs die in Sawahlunto werkten ook een rol speelden in de Limburgse mijnbouw, gaf zijn zoektocht urgentie en richting. In deze tentoonstelling presenteert hij archiefstukken, familiefoto’s, documenten en getuigenissen die deze verbanden zichtbaar maken, in combinatie met foto’s van Jonathan Widdershoven en geluidsopnamen van Gert-Jan van Stiphout, die de ontmoetingen en omgevingen tijdens de reis op eigen wijze documenteren.
Jop Vermeesch en zijn vader, foto: Anne Jannes
Lara Gasparotto
Het werk van Lara Gasparotto vormt de beeldende vertaling van deze zoektocht. In dit project verbindt ze haar artistieke blik met de zoektocht naar ‘kolensporen’ bij de Ombilinmijn en de stad Sawahlunto. De beelden die Gasparotto in Sawahlunto maakte tonen de plekken waar menselijke geschiedenis in het landschap zichtbaar is, waar natuur en mens elkaar raken, maar ook waar ze elkaar in het verleden hebben beïnvloed.
Kolensporen: wolken boven Sawahlunto verwijst naar de tastbare sporen van kolen en mijnbouw én naar de wolken die voortdurend boven Sawahlunto drijven: symbolen van vervlogen maar ook levende geschiedenis. Het is een beeldend onderzoek dat zowel persoonlijk als collectief is en dat verbanden blootlegt tussen Limburg en Indonesië, tussen heden en verleden en tussen koloniale exploitatie en postindustriële uitdagingen.
Foto door Lara Gasparotto
Dit project wordt gerealiseerd in het kader van het pilotprogramma Artbase en is onderdeel van Jaar van het Heerlens Erfgoed.