Kor Bonnema blikt terug én vooruit
Met het nieuwe jaar vers van start, nemen we graag een moment voor reflectie en het luisteren naar toekomstmuziek. Vandaag is directeur-bestuurder Kor Bonnema aan het woord.
“Het was een intensief jaar met veel bijzondere momenten,” trapt de directeur-bestuurder van SCHUNCK, zijn terugblik op 2024 af. Met bijna 400 evenementen per jaar, variërend van lezingen tot grootschalige tentoonstellingen, bruist SCHUNCK van de activiteit. Bonnema kijkt met trots terug op een jaar waarin niet alleen artistieke ambities werden waargemaakt, maar waarin ook nieuwe samenwerkingen en initiatieven ontstonden.
ArtBase project
Een van de hoogtepunten van afgelopen jaar was zeker de tentoonstelling Andy Warhol: Vanitas. “Het succes is enorm, en we zijn blij om te kunnen vaststellen dat we mooi op schema zitten qua bezoekersaantallen,” aldus Bonnema. Hoewel de tentoonstelling nog een paar maanden te zien is in dit nieuwe jaar, kijkt Bonnema ook al uit naar een mooi, nieuw initiatief binnen het museum. “SCHUNCK is als een van drie musea in Nederland geselecteerd voor het ArtBase project, een pilot van het Mondriaan Fonds. Hiermee bieden we jonge kunstenaars in wording een podium. Het is een kans om nog meer een lerende organisatie te worden voor kunstenaars, iets wat we nu al nastreven én uitvoeren.”
De verwerving van de DSM-collectie bezorgde Bonnema afgelopen jaar ook veel mooie momenten. “Er is zoveel potentie in die collectie, en we hebben grootse plannen om dit verder te benutten. Zo worden de werken tijdens dit Erfgoedjaar, 2025, voor het eerst tentoongesteld op diverse locaties in Heerlen. Hiermee vertellen we het verhaal van de Mijnstreek in samenwerking met de gemeenschap.”
Bibliotheek en sociaal-maatschappelijke impact
En die gemeenschap staat centraal in alles wat er bij SCHUNCK gebeurt. Dat is ook duidelijk zichtbaar bij de bibliotheek, waar in 2024 grote stappen werden gezet. Het Taalhuis kreeg een certificering, en er werd nog meer ingezet op Gezinsgericht Werken. Bonnema benadrukt de groei op het gebied van sociaal-maatschappelijke dienstverlening: “We hebben veel middelen van buitenaf weten binnen te halen, zoals SPUK-gelden van het Rijk, provincie en gemeente Heerlen. Daarmee kunnen we projecten realiseren die echt impact maken.”
Hij vervolgt: “Daarnaast opende de bibliotheek een nieuwe huisvesting (BMV) in de Heerlerbaan, wat de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de bibliotheek verder vergroot. Dat werd nog eens versterkt door de rigoureuze aanpassing in abonnementsstructuur, die per 1 januari is ingegaan. Dat had wat voeten in aarde, daarom zijn we des te trotser dat het allemaal succesvol is verlopen. Onze leden kunnen nu lenen zonder leengeld of boetes.”
Succes in muziek en dans
Alsof het afgelopen jaar nog niet genoeg pieken kende, was er natuurlijk ook nog de kaskraker Juliet: back for good. “Het enthousiasme en de energie van zowel deelnemers als publiek bij deze popmusical was ongekend. De voorstelling op zaterdagavond was volledig uitverkocht, en zondagmiddag trok bijna net zoveel bezoekers. In totaal verwelkomden we bijna 1700 mensen. Dat oversteeg onze verwachtingen,” vertelt een glunderende Bonnema.
Teamspirit en goede sfeer
Een persoonlijk hoogtepunt voor Bonnema was de opening van het Atrium en het nieuwe Kunstdepot in januari van ‘24. “Een prachtig moment, mede omdat we deze renovatie zelf hebben gefinancierd. De uitbreiding van ons bijzondere Glaspaleis is echt state-of-the-art, met innovatieve technieken voor klimaatbeheersing en verlichting. Ik vind het mooiste aan dit project dat het een perfect voorbeeld is van onze teamspirit en de goede sfeer binnen onze organisatie: we hebben dit echt samen gedaan. De sfeer binnen het team is geweldig, en dat zie je terug in de resultaten. Mensen komen hier niet alleen voor een salarisstrookje, maar echt voor de inhoud van het werk.”
Deze inzet werd bevestigd in het Blueyard-rapport, een benchmark uitgevoerd in opdracht van de gemeente Heerlen. “Er was vanuit de gemeente behoefte aan een benchmark. Hoe doen alle culturele instellingen het in Heerlen, zoals het poppodium, theater, filmhuis en musea? Uit dat rapport kwam naar voren dat SCHUNCK heel veel doet met relatief weinig middelen, en dat onze bedrijfsvoering van topniveau is. Dat wist ik natuurlijk al, maar het is fijn om dat extern bevestigd te zien”, lacht hij.
Blik op de toekomst
Na een succesvol jaar als dit, ligt de lat voor 2025 hoog. “Maar”, geeft de directeur aan, “af en toe is er ook behoefte aan wat meer rust, en focus op het voortzetten van het niveau. Na een jaar vol blockbusters wordt het wat ingetogener, met aandacht voor kwaliteit boven kwantiteit. Zo hebben we met het museum een mooie tentoonstelling gepland rondom de Zuid-Limburgse kunstenaar Charles Eyck, en gaan we flink uitpakken in het Erfgoedjaar. Het ArtBase project krijgt verder vorm, en we werken aan een nieuwe blockbuster voor 2026. Wie de vierde in de rij wordt, wordt hopelijk dit voorjaar duidelijk.”
SCHUNCK legt momenteel de laatste hand aan het meerjarenbeleidsplan voor de komende vier jaar (25-28), waarin een nieuwe koers wordt uitgezet, in een voor de cultuursector financieel uitdagende tijd. “Gelukkig hebben we steeds meer eigen inkomsten, van onder meer leges en lesgelden, ten opzichte van de budgetsubsidies van de gemeente Heerlen. Dat maakt ons steeds meer zelfredzaam.”
Cultureel hart van Limburg
Die zelfredzaamheid is belangrijk, want in een stad als Heerlen is cultuur van onschatbare waarde. Wat gunt Bonnema Heerlen op cultuurgebied? “Continuïteit,” zegt hij resoluut. “Heerlen geeft per inwoner het meeste uit aan cultuur in Nederland. Het is belangrijk om dat vast te houden. Je kunt prachtige gebouwen neerzetten, maar als er geen budget is voor exploitatie en programmering, dan heeft het weinig zin. Laatst hadden we bezoekers uit Maastricht en vervolgens Aken op bezoek, en zij waren telkens weer onder de indruk van wat hier gebeurt. Heerlen steekt wat dat betreft met kop en schouders boven andere steden uit. Laten we ernaar streven om dat zo te houden."