Nieuwe tentoonstellingen in Kunstdepot
Passend bij de tentoonstelling Andy Warhol: Vanitas in de museumruimte van SCHUNCK, staat ook in twee van de drie ruimtes in het Kunstdepot het thema vergankelijkheid centraal.
Dat 'Andy Warhol: Vanitas' onlangs is geopend, zal niemand ontgaan zijn. De tentoonstelling laat een geheel ándere kant van de kunstenaar zien, een kant die voor velen nieuw is. Niet per se kleurrijk (maar vaak ook wel), maar meer gerelateerd aan Vanitas: een thema dat draait om sterfelijkheid, vergankelijkheid en eindigheid. In het Kunstdepot zijn tegelijkertijd met 'Andy Warhol: Vanitas' ook twee tentoonstellingen geopend die zich centreren rondom dit thema.
Kunstdepot 1 - Dit sterfelijk omhulsel
In het eerste deel van het Kunstdepot zie je t/m 16 maart 2025 een selectie werken uit de kunstcollectie van SCHUNCK die een relatie hebben met belangrijke thema’s uit de Vanitas-traditie in de schilderkunst. Denk aan stillevenschilderingen van objecten die symbool staan voor de vergankelijkheid van schoonheid, wereldse prestaties en genoegens en de onontkoombaarheid van de dood. Schedels, verwelkende bloemen, zandlopers, spiegels, luchtbellen, gedoofde kaarsen of lichamelijk verval passen allemaal binnen dit kader. Werken van Marjolein Rothman en Tim Ayres met de titel Vanitas passen uiteraard direct in deze schildertraditie. Je ziet ook schilderijen en aquarellen van Marc Mulders, met dode dieren als stilleven. De verwijzing naar het lichamelijke zie je terug in de werken van Natasja Kensmil, Marlene Dumas, Aline Thomassen, Machiel van Soest en Erik Franssen, terwijl juist het verval van dit omhulsel in Portret van een zieke van Aad de Haas centraal staat.
Tim Ayres, Vanitas (after Pereda), 1999, foto: Peter Cox
Kunstdepot 2 - Vanitas vanitatum, omnia vanitas
In het Kunstdepot en in de Sint-Pancratiuskerk een expositie te zien die aansluit bij het thema vergankelijkheid: Vanitas vanitatum, omnia vanitas. Deze spreuk komt uit het Bijbelboek Prediker en betekent: ‘IJdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid’. Het duidt op de vluchtigheid en vergankelijkheid van het aardse leven. In deze presentatie wordt religieus erfgoed van parochies in de omgeving gecombineerd met werk van Aad de Haas uit de collectie van SCHUNCK, gerelateerd aan het thema vergankelijkheid. Zo figureert Maria Magdalena in de serie monotypes Uit het leven van Maria Magdalena van De Haas als Bijbelse figuur in de rol van prostituee in een alledaagse, hedendaagse setting. Een rol die zij – terecht of onterecht – kreeg toegekend door de Kerk: een door mannen gedomineerde wereld. En dát is vanuit De Haas’ sociaal engagement en weerzin van onrecht nu juist wat zijn interesse wekt en hem ertoe drijft om het verhaal op deze wijze af te beelden.
Aad De Haas, De Dood En Het Meisje, 1965, Olieverf Op Paneel, 71,1 X 57,4 Cm, Schenking Stichting Limburgs Kunstbezit
In de Sint-Pancratiuskerk is in vitrinetafels meer over het Bijbelse, historische en legendarische leven van Maria Magdalena te zien. Daarnaast is er een bezoekershandleiding met een route door de kerk langs kunstwerken die betrekking hebben op Maria Magdalena en het thema vanitas.
De Sint-Pancratiuskerk is geopend op zaterdagmiddag van 14:00 tot 16:00 uur en te bezoeken na de dagelijkse missen. Kijk voor overige openingstijden op de website van de kerk.