Een feel good musical met kippenvel- momenten
In november presenteren we bij SCHUNCK onze grote theaterproductie ‘JULIET, back for good’. We vroegen regisseur Maurice van Straten het hemd van het lijf over het werk achter de schermen, wat we van de musical kunnen verwachten en waarom deze productie zo bijzonder is.
De voorstelling ‘JULIET, back for good’ is de derde grote voorstelling van SCHUNCK waarin alle disciplines van SCHUNCK Muziek en Dans samenkomen. Voor Maurice van Straten is het de eerste grote productie die hij voor SCHUNCK verzorgt. “Ik heb er al eerder auditietrainingen gegeven, maar ik heb nog nooit eerder zo'n productie geregisseerd voor SCHUNCK. Uiteraard wel voor andere partijen. Ik ben vereerd dat ik hiervoor ben benaderd”, vertelt de regisseur.
Hij vervolgt: “Ik werk graag met amateurgroepen in de regio. Ik vind het leuk om ‘hobby-acteurs’ naar een hoger plan te tillen en hen een nieuwe manier van werken te leren. Daarnaast hou ik heel erg van het verbinden van mensen en disciplines. Dat komt in deze productie heel mooi samen. We combineren dans, zang, acteren en nog veel meer, en dat doen we met een heel uiteenlopende groep mensen - zowel amateurs als professionals. Dat theater zo’n verbindende werking kan hebben, vind ik fantastisch.”
Maurice van Straten - regisseur van 'JULIET, back for good'
Knofje
Van Straten is niet alleen freelance regisseur, maar ook docentbegeleider en theater-/ dramadocent. Het was voor hem op jonge leeftijd al snel duidelijk dat hij het theater in wilde. Maurice ging naar de pabo en naar de toneelacademie, om vervolgens vier jaar op tour te gaan met theatergroep POP. Hij speelde in de muziektheatervoorstelling Knofje, gebaseerd op de gelijknamige serie van de KRO. Tijdens die jaren bleek het werk achter de schermen hem veel meer te boeien dan het acteervak. Maurice besloot voor het regisseurschap te gaan, wat hij combineerde met zijn andere passie: het docentschap.
Thematiek bepalen
Nu, vele jaren later, staat hij voor de klas, maar ook in de coulissen. Vanaf dit jaar is hij verbonden aan ‘JULIET, back for good’, samen met het gigantische team dat aan deze productie meewerkt. De musical speelt zich af in de originele setting, de tijd van Shakespeare, maar is doorspekt met een moderne laag. Dat merk je in de muziek, maar ook in het decor en de kostuums.
Maurice vertelt: “Er komt de komende periode ontzettend veel voorbereidend werk bij kijken. Als regisseur is dat allereerst het bepalen waar het stuk qua thematiek over gaat. Je kunt een verhaal op ontzettend veel manieren uitleggen. Vervolgens delen we met alle betrokken partijen ideeën. We moeten samen de thema's bepalen en weten hoe we dat gaan vertalen naar beeld en geluid. Daar komen choreografen, decormakers, productiemedewerkers, dirigenten, componisten, en nog veel meer mensen bij kijken.”
Deelnemers tijdens de kick-off van 'JULIET, back for good'.
Start van de repetities
Zodra alle groepen op elkaar zijn afgestemd en iedereen dezelfde taal spreekt, is de voorbereidende fase voorbij. “Afgelopen zondag was de kick-off, waarbij we met zijn allen bij elkaar kwamen. Vanaf komende maand gaan alle groepen onafhankelijk van elkaar repeteren. Nu begint het echt! En we hebben er ontzettend veel zin in.”
En die groepen, dat zijn er veel: om te beginnen een koor, dansers, een orkest en acteurs. “Alle disciplines gaan nu zelf aan de slag, maar in september moeten de puzzelstukken in elkaar vallen. Dan beginnen de gezamenlijke repetities. Daarom is dat voorbereidende werk ook zo belangrijk. Dat maakt dat de puzzel straks goed in elkaar zit. We doen het echt samen", vertelt Maurice.
Jongeren van nu
De thematiek die is dus belangrijk. Maar wat houdt deze precies in volgens de regisseur? “Voor mij gaat deze voorstelling heel erg over de zoektocht van een jongere van nu. Niet alleen naar zichzelf, maar ook naar de toekomst. Dat is natuurlijk niet iets specifieks voor deze generatie, maar wat wel bijzonder is, is dat de jongeren van nu extreem veel te kiezen hebben. Er zijn veel verleidelijke beroepskeuzes, zoals influencer of bitcoinhandelaar, maar daarnaast is er ook heel veel te kiezen wat betreft wie iemand wil zijn als individu: mannen kunnen vrouwen zijn en vice versa. Of allebei niet. Zoveel keuzes maakt de toekomst heel onzeker”, legt Maurice uit. “In Juliet wordt een jong meisje uit deze huidige tienergeneratie gevolgd op dit pad waarin ze alles kan worden wat ze wil.”
Maar, wil hij maar even zeggen, het is ook een heel creatieve generatie, vol snelle denkers en mondige types: “Dat komt in deze voorstelling ook goed naar voren. Het gaat dus niet alleen over de twijfels over hun bestaansrecht, maar ook over die creatieve kant en de lol die zij ervaren in het leven. Want het leven anno nu is meer dan alleen werk. Dat maakt het interessant.”
Deelnemers tijdens de kick-off van 'JULIET, back for good'.
Energie en humor
‘JULIET, back for good’ is dus allesbehalve een oppervlakkig verhaal. De diepgaande lagen geven veel moois om mee te werken. Maurice lacht: “Nou klinkt het wel heel zwaar. Het is ook gewoon een ontzettend leuke feel good musical vol popmuziek van de jaren tachtig tot nu. Je krijgt er energie van, het heeft veel humor en er zitten ook absoluut kippenvelmomenten in. Ik denk ook wel dat er af en toe een traan zal worden gelaten. Het is heel vlot en vrolijk, maar wel met serieuze ondertoon, zonder ooit belerend te worden. We hopen dat mensen er later nog vaker over na zullen denken.”
Tot slot, en ook niet onbelangrijk, rest ons de vraag of er ook een rol voor Romeo in het stuk is weggelegd. Maurice kijkt geheimzinnig en zegt: “Jazeker. Maar over wat dat precies inhoudt kan ik nu nog niets vertellen.”
Educatief programma bij SCHUNCK
‘JULIET, back for good’ is er niet alleen voor de theaterbezoekers, dansers, muzikanten en vele andere deelnemers. Er is namelijk óók een programma voor niet-deelnemers. Projectleider Bas Lindelauf vertelt: “In de aanloop naar de musical loopt er een educatief programma voor het voortgezet onderwijs in Parkstad. We willen theater onder de aandacht brengen bij de jongeren uit de regio, daarom werken we samen met deze middelbare scholen. Het programma krijgt vorm krijgen via creatieve workshops en lesbrieven. Zo maken ze kennis met alles wat er komt kijken bij de creatie van een dergelijke productie. Bovendien ontvangen jongeren korting op het theater vanuit het CJP. Hiermee hopen we theater voor hen nog aantrekkelijker te maken.”