Juliet Fanny 2

Fanny’s musicalbloed kruipt waar het niet gaan kan

Op 16 en 17 november staat Fanny Drenthe op het podium van Theater Heerlen in JULIET, back for good, in een rol die naadloos bij haar past. 

Met musicals als Les Misérables, Drei Musketiere en Tanz der Vampire op haar naam, is Fanny Drenthe bepaald geen groentje op musicalgebied. Toch vindt ze het spannend om over een paar maanden weer op het podium te staan. Het is namelijk haar eerste musical sinds veertien jaar. En wat voor een.

Ambtenaar by day

De 41-jarige Fanny uit Bunde werkt tegenwoordig als beleidsmedewerker bij de Gemeente Sittard-Geleen. Maar haar carrière zag er ooit heel anders uit. Na een opleiding ‘muziektheater’ aan het conservatorium, stond ze van haar 21e tot haar 27e in de een na de andere topproductie in binnen- en buitenland. Toch ging het op een gegeven moment knagen: “Ik vroeg me steeds vaker af: wat draag ik nou eigenlijk bij aan de wereld? Ik startte met het geven van musicallessen, dat gaf veel voldoening. In eerste instantie deed ik dat overdag, terwijl ik ’s avonds op de planken stond. Ik besloot orthopedagogiek te gaan studeren en stortte me uiteindelijk volledig daarop.”

Fanny 2

Van orthopedagoog ontwikkelde ze zich verder tot beleidsmedewerker op het gebied van gezondheid, eenzaamheid, diversiteit en inclusiviteit – een belangrijk thema voor Fanny, waarover later meer. In de tussentijd kreeg ze vier kinderen, en zo kwam het dat Fanny in de afgelopen veertien jaar alleen nog maar met speciale gelegenheden haar zangstem inzette. “Toen vorig jaar mijn jongste kind werd geboren realiseerde ik me dat ik mijn creatieve kant miste. Toen kwam ‘Juliet, back for good’ op mijn pad, alsof  het zo had moeten zijn. Bas, projectleider van JULIET, back for good, benaderde me voor de rol, en ik heb die kans met twee handen aangegrepen.”

Intensieve repetities

Waar Fanny ooit zes weken lang elke dag repeteerde voor Les Misérables, is dat nu wel anders. “Hier wordt in een korte tijd een productie van hoog niveau neergezet, dat heeft me echt aangenaam verrast. We repeteren een keer in de week, momenteel nog voornamelijk met alleen de hoofdrolspelers. Dat zijn intensieve repetities. Elke week komen er steeds andere partijen bij, dat is leuk. Ik kan niet wachten tot alles in zijn geheel samenkomt: de dansers, het orkest en het koor. Ik kijk nu al uit naar dat ‘wauw-gevoel’.”

Jacqueline

Fanny speelt de rol van Jacqueline, de ‘voedster’ van Juliet. “Zij is de vrouw die Juliet opvoedt, een soort nanny. Het is enerzijds gek om nu ineens een moederrol te hebben, aangezien ik tijdens mijn laatste grote rol zelf nog een twintiger was, maar anderzijds voelt het logisch en goed. Het is mooi om te zien dat er zoveel jong talent rondloopt, dat zij een kans krijgen om in zo’n grote productie mee te draaien. Dat vind ik echt geweldig aan SCHUNCK.” Fanny komt zelf uit regio Maastricht, en heeft dus eerder nooit les gevolgd bij SCHUNCK. “Parkstad heeft een tijd lang een slechte reputatie gehad, maar ik vind echt dat er – zeker op cultureel gebied – mooie dingen gebeuren in de regio”, zegt Fanny bewonderend.

Terug naar Jacqueline: zij heeft van de ouders van Juliet de opdracht meegekregen om Juliet op te voeden tot een ‘fatsoenlijke dame’ – en dat zien we terug in het stuk.  “Het leuke aan deze rol is dat Jacqueline haar werk doet in dienst van de ouders van Juliet, maar tegelijkertijd vindt dat je als persoon, in dit geval Juliet, zelf keuzes moet mogen maken. Niemand moet  in een keurslijf zitten. Je ziet bij haar dus de spagaat tussen het enerzijds op het ‘rechte pad houden’ van Juliet, en anderzijds het haar willen stimuleren om haar eigen weg te kiezen. Dat herken ik zelf ook heel erg als moeder.”

Juliet Fanny 1

De uitdaging van humor

Het verhaal van Juliet, back for good is losjes gebaseerd op Romeo en Juliet, maar dan als antwoord op de vraag: ‘wat als ze niet dood waren gegaan?’. “Het is een heel verrassende musical, echt ‘feel good’, vol herkenbare muziek. Er zit veel afwisseling in tussen uptempo en gevoelige liedjes en het heeft echt een mooie boodschap.” Wat Fanny verrassend vond, is de hoeveelheid humor. Iets wat voor haar, op acteergebied, nog vrij onontgonnen terrein is. “Ik ben van nature een zangeres – ik ben gewend een verhaal met zang te vertellen. Iets met humor neerzetten vereist goed acteerwerk, en vooral ook timing. Aan dat aspect werk ik momenteel hard, in een stuk als Les Mis is de toon natuurlijk heel anders. Maar ik hou van een uitdaging!”

Juliet, back for good draait in de kern om het volledig jezelf kunnen zijn binnen de maatschappij – een boodschap die naadloos aansluit bij Fanny haar werkgebied. Als beleidsmedewerker op het gebied van inclusie is ze nauw betrokken bij de groepen in de samenleving voor wie ‘erbij horen’ en ‘meedoen’ niet vanzelfsprekend is. “Bijvoorbeeld de LHBTI-gemeenschap, of mensen met een beperking. Ik zie op dagelijkse basis de uitdagingen waarmee zij te maken hebben, en daar zet ik me graag voor in. Hoe mooi is het dat ik dat nu niet alleen op mijn werk mag doen, maar ook op het podium?”, zegt Fanny trots.