Een zangeres staat op een fel verlicht podium en zingt gepassioneerd in een microfoon, omringd door warm geel podiumlicht. Op de achtergrond zijn andere muzikanten en een muziekstandaard zichtbaar.

In je element zijn - dát is waar de SCHUNCK Academy om draait

Stel: je speelt al jaren een instrument, zingt of treedt op. Je voelt dat er meer in zit, maar je weet niet goed welke stap je moet zetten. Is SCHUNCK Academy dan iets voor jou?

Grote kans van wel, zegt Patrick Letterle, sinds juni coördinator talentontwikkeling bij SCHUNCK Muziek en Dans. Maar niet omdat je moet uitblinken of de beste van de klas moet zijn.

Patrick vindt “talent” zelfs een beetje een lastig woord. “Het gaat voor mij veel meer om je element vinden,” legt hij uit, verwijzend naar onderzoeker Ken Robinson. “In je element zijn betekent dat je iets doet wat je leuk vindt, waar je graag moeite voor doet en je in wil groeien. Dáár draait SCHUNCK Academy om. Het gaat om leerlingen die al een stapje verder zijn en door lessen te volgen en muziek te maken met anderen met vergelijkbare drive en talent elkaar kunnen inspireren en uitdagen. Voor die groep biedt de Academy een extra laag van uitdaging en verdieping.”

Patrick Letterle Profielfoto

Patrick Letterle

Plezier door zelfvertrouwen

Die blik op ontwikkeling komt niet uit de lucht vallen. Patrick werkte als leerkracht in het basisonderwijs, studeerde HaFa-directie, schoolmuziek en muziekwetenschap, en staat al jaren voor verschillende harmonieorkesten als dirigent. Daarnaast werkt hij als intermediair bij Pit Cultuurwijzer, waar hij scholen en culturele aanbieders helpt om cultuureducatie in Parkstad te versterken. In al die rollen loopt één lijn: jongeren in aanraking brengen met kunst en hen de ruimte geven om te groeien.

Toch gaat die groei volgens Patrick niet in de eerste plaats over moeilijkere stukken spelen of perfect op de tel zitten. “Je ziet ontwikkeling vaak eerder dan je die hoort,” zegt hij. “Aan iemands ogen, houding, de manier waarop iemand het podium opstapt. Als een cursist na een tijd durft te zeggen: ‘Ik zou wel eens de eerste partij willen spelen’, dan is dat enorme winst. Zelfvertrouwen is bijna een voorwaarde om plezier te hebben in wat je doet.”

Jongen speelt piano in de stationshal van Heerlen. Op de achtergrond staan mensen te kijken.

Academy-cursist opent de nieuwe stationspiano van Heerlen

Ontwikkeling serieus nemen

SCHUNCK Academy is in zijn ogen dan ook vooral een leerplek, geen presteerplek. “Je dompelt jezelf een jaar lang onder in muziek en performance,” vertelt hij. “Je volgt extra lessen, je werkt in bands of andere groepen, je staat vaker op het podium en je ontdekt nieuwe stijlen. Maar het belangrijkste is: je hoeft er niet per se je beroep van te willen maken. Het gaat erom dat je jezelf serieus neemt in je ontwikkeling. Daarom biedt de Academy twee trajecten: de vooropleiding voor wie professioneel verder wil en MusicLAB voor wie het beste uit zichzelf wil halen zonder beroepsambities. MusicLAB geeft bovendien ruimte aan de ‘eenlingen’ – zoals pianisten of singer-songwriters – om ook samenspel en groepsdynamiek te ervaren, iets wat in reguliere lessen vaak ontbreekt.”

“Als jij klassiek piano speelt en je houdt van Chopin, dan hoor je hier net zo goed thuis."
- Patrick Letterle

Dat betekent ook dat de Academy veel breder is dan sommige mensen denken. Ja, er zitten regelmatig popmuzikanten in de groep. Maar Patrick wil juist af van het idee dat het alleen voor rockgitaristen en zangeressen is. “Als jij klassiek piano speelt en je houdt van Chopin, dan hoor je hier net zo goed thuis,” zegt hij. “We hebben zelfs interesse van iemand die Turkse saz speelt als hoofdinstrument. Dat instrument hebben we zelf niet in huis, maar dan is mijn reactie: kom alsjeblieft naar de Academy. Ontwikkeling begint bij jouw ambitie, niet bij onze standaardinstrumenten.”

Ook de herkomst van leerlingen is diverser dan vaak wordt gedacht. Je hoeft geen leerling van SCHUNCK te zijn om mee te doen. Onlangs stroomde er bijvoorbeeld een zangeres in die elders les had gevolgd en toch perfect in de groep past. Patrick: “Dat vind ik misschien nog wel het mooiste: dat de Academy een plek is waar verschillende routes samenkomen.”

Schunck Academy Showcase 15

SCHUNCK Academy Showcase in de Nieuwe Nor

Omgaan met spanning

Hoe ziet zo’n Academy-jaar er dan uit? De ingrediënten zijn stevig maar haalbaar. Je krijgt meer individuele les dan in een regulier traject, extra theorieles, band- of ensemblecoaching en verschillende podia om ervaring op te doen. Daarnaast zijn er workshops over bijvoorbeeld podiumpresentatie en omgaan met spanning. “We willen dat leerlingen niet alleen technisch groeien, maar ook leren hoe ze met zenuwen omgaan en toch kunnen genieten van wat ze doen,” zegt Patrick. Concertbezoek hoort er ook bij, gecombineerd met een ontmoeting achter de schermen of een verdiepende opdracht, zodat het meer is dan “gewoon een avondje uit”.

Voor wie heel gericht toewerkt naar een vervolgopleiding, is er een zwaarder traject als vooropleiding. “We hebben oud-Academydeelnemers die nu naar de rockacademie of het conservatorium gaan, musicaltheater studeren of muziektherapie doen,” vertelt Patrick. “Een ander mooi voorbeeld is iemand die met behulp van Stichting Leergeld bij de SCHUNCK Academy binnenkwam, doorstroomde naar het conservatorium en nu terugkomt als docent. Zulke cirkels laten zien wat er kan gebeuren als iemand ergens de kans krijgt om een paar jaar vol in zijn ontwikkeling te investeren.”

SCHUNCK Academy bij concert Shirma Rouse 10 2023

SCHUNCK Academy cursisten bezoeken concert van Shirma Rouse

Creatieve oplossingen

Tegelijkertijd blijft Patrick realistisch. De Academy heeft plek voor tien leerlingen, maar draait dit jaar met een kleinere groep. Zijn wens voor de komende jaren is helder: een volle, gemengde groep, met ruimte voor verschillende stijlen en achtergronden, en liefst ook meer leerlingen uit andere Parkstadgemeenten. Dat vraagt om tijd, middelen en creatieve oplossingen, zoals het idee om bedrijven Academy-leerling te laten adopteren. “Het maakt sponsoring veel concreter,” zegt hij. “Je ziet precies in wie je investeert. Maar dat is voor nu alleen nog een gedachtespinsel.”

Twijfel je of SCHUNCK Academy iets voor jou is? Volgens Patrick is er dan maar één goede stap: laten weten dat je het overweegt. “Mail of bel me gewoon,” zegt hij. “Dan kijken we samen wat je al doet, waar je naartoe wilt en of de Academy daarbij past. En als dat niet zo is, denk ik graag mee over wat dan wél een goed traject voor je is. Zonde als je over een paar jaar denkt: had ik het maar gevraagd.”

Interesse of vragen over SCHUNCK Academy? Neem contact op met Patrick Letterle via patrick.letterle@schunck.nl.