Trompetcoach Marc blijft zijn repertoire uitbreiden
Het is moeilijk voor te stellen dat Marc Huynen als tiener te horen kreeg dat hij beter geen carrière in de muziek kon ambiëren. Toch was dat zo, maar Marc was eigenwijs. Hij koos het muzikale pad, en dat is maar goed ook.
Energiek, gepassioneerd en betrokken, dat is Marc in een notendop. De 58-jarige trompettist en muziekdocent uit Heerlen is druk; hij geeft niet alleen trompetles bij SCHUNCK, maar hij is ook dirigent van kidsbigband VitzKids én momenteel ook ‘JULIET, back for good’. “Ik speel, en heb gespeeld, daarnaast in veel bandjes en orkesten en begeleid diverse bigbands. Ik ben medeoprichter van de Mo’Jones Bigband en maak zo nu en dan een eigen plaat. Oh, en ik organiseer elk jaar het uitverkochte educatieve jazzconcert bij SCHUNCK, waar we mensen niet alleen naar muziek laten luisteren, maar hen ook daar het een en ander over bijbrengen.”
Een eigenzinnige start in de muziekwereld
Marcs muzikale zaadje werd geplant als kind, bij de harmonie. “Ik vond het ontzettend leuk daar én bij de bigband waarin ik speelde. Ik was toen een jaar of vijftien, aan die periode heb ik de mooiste herinneringen. Na de middelbare school wilde ik verdergaan in de muziek, maar dat raadde mijn leraar af. Ik geef toe, ik was toen niet de beste trompettist”, lacht Marc. Toch zette hij door, en hoe. Hij volgde in totaal dertien jaar lang verschillende muzikale opleidingen, waaronder het conservatorium in Maastricht en in Hilversum. “In mijn studententijd, rond 1980, was er geen richting pop-jazz. Als je trompet speelde moest je bij de harmonie. Ik heb uiteindelijk de benodigde jazz-akkoorden geleerd van de saxofoonleraar. Gelukkig is dat nu wel anders.”
Van student tot trompetdocent
Nu is het heel anders. Marc geeft namelijk zelf trompetles, en dan met name in pop-jazz-stijl. “Ik ben al ruim 28 jaar aan het werk voor SCHUNCK, ik begon zelfs nog voor mijn afstuderen. Na de opleiding ging ik verder met lesgeven, onder andere bij muziekschool Heerlen (nu SCHUNCK, red.), en speelde op andere dagen in orkesten, in Duitsland en Luxemburg. Ik zat in een band en verschillende bigbands. Ik kan dus wel zeggen dat ik de nodige podiumervaring heb.” Marc zag dat er ook behoefte was aan jazzfestivals, maar die waren er niet in de regio. Daarom organiseerde hij ze zelf maar. “Ik organiseerde onder meer een groot jazzfestival in Maastricht, waar we de mooiste namen uit de jazzscene hebben geprogrammeerd. Maar, nog belangrijker, we konden hiermee ook een podium bieden aan bigbands uit de regio.”
Ook bigbands voor jonge kinderen bestonden niet toen Marc ooit begon. “Een jaar of twintig geleden heb ik de kinderbigband SLIM Vitzkids opgericht, voor kinderen uit de regio Heerlen en Maastricht. Het is een echt leerorkest, waarbij we jazzcomposities spelen met telkens veel ruimte voor speelplezier en spontaniteit. We repeteren en spelen een keer per maand, en leggen daarbij echt de focus op samenspel. Dat maakt het juist zo leuk!”
Creativiteit en samenspel staan centraal
Dat samenspel ziet hij ook terug als dirigent bij de musical ‘JULIET, back for good’, die volgende maand te zien is in theater Heerlen. “De repetities worden nu steeds grootser, het is een flinke productie. Omdat het een echte cross-over is van muziekstijlen, klassiek en pop, is het anders dan anders. Maar ik hou wel van een uitdaging”, lacht Marc. “De focus ligt niet alleen op de muziek, maar ook op vragen als ‘is iedereen blij, zijn alle partijen goed verdeeld, hoe gaat het met de deadlines, past de muziek nog bij de vraag van de regisseur, zangers en dansers?’. Dat is pittig, maar leuk!”
Samen muziek maken is nou eenmaal het fijnste wat er is, zegt Marc. “Vooral bij lichte muziek, zoals jazz, is er veel vrijheid – dat is extra leuk als je samenspeelt. Het maakt creatief, als muzikant reageer je op wat je hoort. Dat zien we ook goed terug in de (kinder)bigbands en leerorkesten. Hoe meer muzikanten, hoe meer plezier.”